کارتن سازی افرا پک

شرکت کارخانه کارتن سازی کرج کمالشهر

هر آنچه باید از کارتن فلکسویی بدانید!

کارتن فلکسویی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

کارتن یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین نوع بسته بندی است که در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایجاد چاپ بر روی بسته بندی به میزان کارتن بسته بندی اهمیت دارد که صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان نباید از اهمیت آن غافل شوند.

در صنعت کارتن سازی از روش‌های گوناگون چاپ استفاده می‌شود، کارتن فلکسویی یکی از انواع جعبه‌های بسته بندی است که طی فرآیندی به نام چاپ فلکسو در کارخانجات کارتن سازی به تولید می‌رسد.

کارتن فلکسویی به کارتن‌‌هایی گفته می‌شود که از یک نوع چاپ بخصوص استفاده می‌کنند و این کارتن‌ها می‌توانند دارای لایه بیرونی قهوه‌ای و سفید باشند و از تمام مدل‌های کارتن‌های لایه دار دیگر هم امکان استفاده در این نوع کارتن وجود دارد.

در این بخش از وبلاگ کارتن سازی کرج شما با صفر تا صد کارتن فلکسویی آشنا خواهید شد.

 

کارتن فلکسویی چیست؟

کارتن فلکسویی چیست| خرید کارتن

کارتن فلکسویی همانطور که از نام آن پیداست با چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی تولید می‌شود. چاپ فلکسو یکی از روش‌های چاپ بسیار با کیفیت است که به صورت گسترده در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در روش چاپ فلکسو از یک صفحه انعطاف پذیر به نام کلیشه استفاده می‌شود که جنس آن ژلاتین می‌باشد. این صفحه به صورت مستقیم با ورق کارتن در ارتباط است. می‌توان گفت تا حدودی شباهت زیادی به چاپ افست دارد با این تفاوت که در این چاپ به جای زینک از کلیشه انعطاف پذیر استفاده می‌شود.

از این رو بسیاری از مردم مشتاق به خرید و سفارش آن هستند. ساده بودن و عدم پیچیدگی فرآیند چاپ کارتن و جعبه فلکسویی، سرعت بالا و مقرون به صرفه بودن از مهم‌ترین دلایل استفاده از این نوع کارتن است.

در اکثر مواقع، کارتن‌های مادر از این نوع هستند. به کارتن‌های چهار درب و بزرگی که در ۹۰ درصد مواقع فلکسویی هستند، کارتن مادر می‌گویند. کارتن مادر فلکسویی به علت مقرون به صرفه بودن، برای پک جعبه‌های کوچک (کارتنی و مقوایی) گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود.

کارتن فلکسویی اغلب با استفاده از کاغذ کرافت یا سفید تولید می‌شود که به عنوان پرکاربردترین نوع کارتن شناخته شده‌اند.

فرآیند تولید کارتن فلکسویی بسیار ساده است و به عنوان یکی از روش‌های با کیفیت و سرعت بالا در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به ویژگی‌های نام برده از چاپ و کارتن فلکسویی، امروزه بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌و‌کار تمایل به استفاده از این نوع کارتن برای بسته‌بندی محصولات خود دارند.

برای تولید کارتن فلکسویی هیچ محدودیتی وجود ندارد و براحتی می‌توان از آن برای بسته‌بندی انواع محصولات استفاده نمایید.

کارتن فلکسویی می‌تواند دارای لایه بیرونی قهوه‌ای یا سفید باشد این امر باعث می‌شود در زمان چاپ دار شدن جعبه، تفاوت بسیاری در دو سایز یکسان با مدل مشترک روبرو شوید. طراحی انواع مدل‌های گوناگون اعم از چهار درب، کشویی، کیبوردی، دسته دار، زیره رویه (تلسکوپی) و غیره در این کارتن وجود دارد.

 

آشنایی با نحوه چاپ فلکسو

در چاپ فلکسو از کلیشه ژلاتینی استفاده می‌شود که عملکرد این کلیشه به صورتی است که بخش‌هایی که باید چاپ شوند بالاتر از بخش‌هایی که چاپ نخواهند شد قرار می‌گیرند.

سپس عکس‌ها و نوشته‌ها با موادی مثل فتوپلیمر یا لاستیک قالب گرفته می‌شوند. بعد از اینکه عکس‌ها و تصاویر ایجاد شدند، کلیشه در جایگاه خود یعنی روی غلطک مخصوص قرار خواهد گرفت. این غلطک به رنگ آغشته شده است و کاملا به کلیشه چسبانده می‌شود.

این رنگ‌ها ابتدا به کلیشه منتقل شده و سپس روی سطح مورد نظر پاشیده می‌شوند تا عکس‌ها و متن‌ها روی سطح چاپ شوند.

به طور کلی دستگاه چاپ فلکسو مانند مهر عمل می‌کند. به این صورت که رنگ‌های چاپی روی قالب چاپ قرار گرفته و پس از فشار بر روی سطح چاپگر، رنگ‌های چاپی بر روی ماده مورد استفاده منتقل می‌شود، در این فرآیند رنگ‌ها بدلیل انعطاف پذیری قالب چاپ به خوبی بر روی انواع سطوح ناهموار و منظم قابل چاپ هستند.

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی(flexo graphi) یکی از روش‌های پرکاربرد و با کیفیت است که مورد استقبال بسیاری از صنایع قرار گرفته است.

یکی از عمده کاربردهای چاپ فلکسو در صنعت بسته بندی و کارتن سازی است. زیرا با استفاده از آن می‌توان به راحتی بر روی انواع کارتن، ورق کارتن، کاغذ و سایر مواد بسته بندی چاپ ایجاد کرد.

چاپ فلکسوگرافی از انواع چاپ با کیفیت در صنعت چاپ است که نیازهای چاپی را به بهترین نحو برآورده می‌سازد.

 

مزایای کارتن فلکسویی

کارتن فلکسویی به عنوان پرکاربردترین نوع کارتن بسته‌بندی دارای مزایای بسیاری است که سبب محبوبیت آن در مقایسه با سایر کارتن‌های بسته‌بندی شده است که عبارتند از:

  • کیفیت بالا
  • سرعت بالا
  • قیمت مقرون بصرفه
  • فرآیند تولید ساده و آسان
  • قابل تولید در تیرآژ بالا
  • و…

 

کاربرد کارتن فلکسویی

کاربرد کارتن فلکسویی

بسیاری از مردم بدنبال استفاده از بسته‌بندی با کیفیت و در عین حال مقرون بصرفه هستند. کارتن فلکسویی کارتنی با ویژگی‌های مطلوب و با قیمتی بصرفه است که به راحتی می‌تواند نیاز بسیاری از افراد و تولیدکنندگان محصول را برآورده سازد.

از جمله مواردی که می‌توان از کارتن فلکسویی استفاده نمود:

  • بسته بندی مواد غذایی
  • بسته بندی میوه و صیفی‌جات
  • بسته بندی لوازم الکترونیک
  • بسته بندی خشکبار
  • بسته بندی ظروف شکستی
  • بسته بندی مواد آرایشی و بهداشتی
  • بسته بندی مواد دارویی
  • بسته بندی مواد شوینده
  • کارتن پستی
  • کارتن مادر
  • و…

 

بهترین دستگاه چاپ فلکسو برای تولید کارتن فلکسویی

انواع ماشین چاپ فلکسو

همچنین دستگاه‌های چاپ فلکسو از نظر ساختار به ۳ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

۱. دستگاه سیلندر مرکزی (Cylinder Centeral Impression):

در این دستگاه، سیلندر مرکزی در اطراف یک واحد چاپ قرار گرفته و دیگر نیازی نیست سطحی که قرار است چاپ روی آن انجام شود در اطراف سیلندر کشیده شود. به همین دلیل است که این روش برای چاپ روی سطوح نازک انتخاب مناسبی به شمار می‌رود.

از این ماشین‌های سیلندر مرکزی برای چاپ لیبل‌ها و لفاف‌های بسته بندی استفاده می‌شود.

 

۲. دستگاه افقی یا فلکسو خطی (In Line):

در این روش چاپ امکان عدم انطباق تصویر در زمان چاپ وجود دارد؛ به همین دلیل در این روش از یک کشش رول استفاده می‌کنند. معمولا از این دستگاه برای چاپ لیبل یا چاپ فلکسو کارتن فوری استفاده می‌شود.

در این نوع چاپ از یک دستگاه استفاده می‌شود که واحدهای چاپ آن به صورت افقی هستند.

چاپ فلکسو با دستگاه سیلندر مرکزی بسیار قابل اطمینان‌تر و با کیفیت‌تر است. البته این بدان معنا نیست که روش‌های دیگر از کیفیت کمی برخوردارند، بلکه کیفیت دستگاه سیلندر مرکزی از آن‌ها بهتر است.

 

۳. دستگاه ستونی یا فلکسو ایستاده (Stack):

در این دستگاه واحدهای چاپ به صورت عمودی و جدا از هم قرار گرفته اند. روش چاپ با این دستگاه به این صورت است که با هربار چاپ، میزان فشار مشخصی روی دستگاه وارد می‌شود. به همین علت معمولا از این روش برای چاپ روی سطوحی با ضخامت بالا استفاده خواهد شد. جالب است بدانید چاپ فلکسو ایستاده اولین دستگاهی بود که برای این نوع چاپ به وجود آمد.

 

نکته!

دستگاه سیلندر مرکزی گزینه مناسب‌تری برای تولید کارتن فلکسویی است زیرا بسیار قابل اطمینان‌تر و با کیفیت‌تر از سایر دستگاه‌های چاپ فلکسو است و  همچنین می‌توانید به با خاطری آسوده با استفاده از این دستگاه بر روی سطوحی نازک‌تر از کارتن، مانند پلاستیک نیز چاپی با همان کیفیت ایجاد نمایید.

 

تفاوت کارتن فلکسویی با افستی

اگر به کارتن‌های تولید شده با هر دو روش چاپی دقت کرده باشید، متوجه نظم طیف رنگ‌ها، در کارتن‌های چاپ شده با فرآیند افست خواهید شد. درحالیکه ممکن است با چاپ فلکسو، گاهی با مساله پخش رنگ مواجه شوید!

اما، چاپ فلکسو انواع بیشتری از جوهر‌ها مانند: جوهر روغنی و UV را پیشتیبانی می‌کند و نسبت به چاپ افست ارزان‌تر است. البته، انتخاب هر یک از این روش‌ها به عنوان یک تکنیک چاپی بهتر، اشتباه است، چرا که هرکدام با مزایای قابل توجهی همراه اند و دارای نکاتِ مثبتی برای انواع خاصی از کارتن‌ها می‌باشند.

 

عوامل موثر بر قیمت کارتن فلکسویی

عوامل موثر بر قیمت کارتن فلکسو

برخی از عوامل بصورت مشترک در قیمت تمامی انواع کارتن دخیل هستند مانند ورق کارتن، تعداد، ابعاد و… . اما برخی از عوامل بستگی به نوع کارتن دارند برای مثال عواملی که در قیمت کارتن فلکسویی اثر می‌گذارند عبارتند از:

۱. پیچیدگی طرح

طرح‌های پیچیده به زمان، تنظیم و منابع بیشتری نیاز دارند که موجب افزایش هزینه کلی کارتن می‌شود.

 

۲.  مواد مصرفی

مواد اولیه مورد استفاده در کارتن فلکسویی بر هزینه آن تاثیر می‌گذارد و انتخاب آن بستگی به نیاز مشتری دارد. برای تولید کارتن فلکسویی با مواد تخصصی و با کیفیت باید هزینه بیشتری نسبت به مواد معمولی و متوسط پرداخت نمود.

 

۳. حجم چاپ

حجم چاپ بیشتر موجب کاهش هزینه‌های نهایی کارتن فلکسویی می‌شود و برعکس، سفارشات محدود باعت افزایش هزینه خواهد شد.

 

جمع بندی

در این محتو سعی داشتیم علاوه بر مزایا و کاربردهای کارتن فلکسویی، شما را با تفاوت کارتن فلکسویی در مقایسه با دیگر روشها مانند چاپ افست آشنا نماییم.

شما با خرید و تهیه کارتن فلکسویی برای محصولات خود، علاوه بر افرایش ایمنی و نگهداری به جذابیت ظاهری محصول خود نیز کمک کرده اید.

چنانچه نیازمند آگاهی و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کارتن فلکسویی هستید، می‌توانید سوالات خود را با کارشناسان شرکت افراپک در میان بگذارید.

در صورت تمایل به سفارش و یا درخواست مشاوره می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما، با مشاوران ما ارتباط برقرار نمایید.

برچسب‌ها:

مطالب مشابه

جعبه مقوایی چیست؟

جعبه مقوایی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

جعبه مقوایی ساخته شده از مقوا مخصوص کارتن هستند که با سایر مقواهای موجود در لوازم التحریر و فروشگاه‌های تفاوت دارد. جعبه مقوایی جایگزینی برای بسته بندی‌های سنگین است که…

  • ۱ دی ۱۴۰۲
  • 54
خواندن
ورق کارتن

ورق کارتن چیست و انواع آن کدامند؟

در این بخش از وبلاگ کارتن سازی افراپک به دو پرسش زیر پاسخ خواهیم داد: ورق کارتن چیست؟ انواع ورق کارتن کدامند؟   ورق کارتن چیست و انواع آن کدامند؟…

  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
  • 176
خواندن
تولید کارتن کفش در کارتن سازی کرج

هر آنچه باید از کارتن کفش بدانید!

پیشرفت صنعت کارتن و بسته بندی  باعث تولید بسته بندی‌های متنوع برای محصولات گوناگون شده است. کارتن کفش یکی از انواع کارتن‌های بسته بندی است که با توجه به نوع…

  • ۲۲ دی ۱۴۰۲
  • 37
خواندن
چاپ فلکسو چیست و کاربرد آن در صنعت کارات سازی چیست؟

چاپ فلکسو چیست؟ کاربرد و ویژگی‌های آن کدامند؟

در این بخش از وبلاگ کارتن سازی کرج با بررسی چاپ فلکسو و کارتن فلکسویی همراه شما خواهیم بود. یکی از راه‌های تجارت و رسیدن به فروش بالا و سودآوری…

  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
  • 85
خواندن