کارتن سازی افرا پک

شرکت کارخانه کارتن سازی کرج کمالشهر

کارتن چیست و انواع آن کدامند؟

کارتن و انواع آن
۵/۵ - (۱۵ امتیاز)

در این بخش از وبلاگ کارتن سازی افرا پک، به معرفی اجمالی کارتن، انواع کارتن و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

 

امروزه یکی از ارکان مهم صنعت بسته‌بندی، کارتن مقوایی است که نوعی ظرف از جنس مقوا می‌باشد که برای انواع محصولات بزرگ و کوچک در تولیدات صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ابتدایی‌ترین وسیله مورد نیاز در هر نوع صنایعی، داشتن کارتن مناسب، در خور محصول تولیدی است تا محصول، با اطمینان خاطر و در صحت کامل به دست مشتری برسد.

 

کارتن سازی شامل فعالیت‌هایی همچون، برش، چاپ و چسب که بر روی ورق آماده کارتن صورت می‌گیرد را شامل می‌شود. بسیاری از شرکت‌های کارتن سازی در کنار تولید انواع کارتن به تولید ورق کارتن نیز مشغول هستند.

 

جنس کارتن از چیست؟

کارتن گونه‌ای از محصولات کاغذی می‌باشد که از ترکیب چند لایه ورق کاغذ تشکیل می‌شود که شامل ۳لا و ۵لا می‌باشد. بطور قطع میزان کیفیت یک کارتن بسته به جنس و متریال مورد استفاده در ورق کارتن است که هر چه کیفیت مواد‌ اولیه و محصولات مورد استفاده بیشتر شود، کارتنی مستحکم و با کیفیت را به ارمغان می‌آورد.

کارتن‌ها معمولا از ۳لایه کاغذ روی هم ساخته شده‌اند که لایه رو و زیر صاف و لایه میانی چین‌دار است.

کیفیت کارتن، بسته به نیاز در بسته‌بندی، قابل تغییر است برای مثال در مواقعی که محصولات بسته‌بندی شده برای ارسال به خارج از کشور باشد، از کارتن‌های ۵لا استفاده می‌شود که در برابر آسیب محکم‌تر و مقاوم‌تر هستند.

ورق کارتن

انواع مختلف مقوا

پیش‌تر به ذکر این نکته پرداختیم که کارتن‌ها از مقوا تهیه و تولید می‌شوند که مقاومت و محافظت قابل توجهی در برابر کالای بسته‌بندی شده ایجاد می‌کند. اما باید بدانیم که در روند کارتن سازی از مقواهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی مقوای جامد، مقوای محکم و مقوای راه راه یا کارتن، می‌پردازیم.

 

مقوای جامد: به آن ورق مقوایی نیز گفته می‌شود. نازک، دارای روکشی صاف و نرم و همچنین مقاوم در برابر آب هستند. نسبتا انعطاف‌پذیر بوده اما مقاومت کمی برای تحمل وزن کالاهای سنگین دارند. از این نوع مقوا در بسته‌بندی مواد‌غذایی، مواد آرایشی، غلات و… استفاده می‌شود.

 

مقوای محکم: این ماده از روی هم قرار دادن چند لایه‌ی مقوایی تهیه می‌شود که مقاومت بالایی دارد اما مانند مقوای جامد، انعطاف‌پذیر نمی‌باشند. از این مقوا در تولید کارتن‌های کفش، جلد کتاب‌های سخت، کارتن موبایل و پازل استفاده می‌شود.

 

مقوای راه راه یا کارتن: مقواهای راه راه یا کارتن از یک ورقه میانی راه راه در بین دو ورق صاف تولید می‌شود که وجود لایه موج‌دار باعث افزایش استحکام بسته‌بندی می‌شود. این نوع از مقواها بدلیل چند لایه بودن و استحکام بالا، بیشتر در جابجایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

انواع کارتن و کاربردهای آن

 

انواع کارتن

 

کارتن مقوایی یک مکعب مقوایی شکل است که در اشکال مختلف قابل تولید می‌باشد. کارتن‌ها بر اساس باری که قرار است داخل آنها قرار داده شود طراحی و تولید می‌شوند. طبیعی است که کارتن لوازم‌خانگی با کارتن میوه و مواد‌غذایی متفاوت است زیرا هر کدام کارایی مختص به خود را دارند.

 

از جمله کارتن‌های پرکاربرد در صنعت کارتن سازی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • جعبه‌های قفسه ای شکل
  • جعبه‌های آرشیو بندی و بایگانی
  • جعبه‌های مقوایی پنج پانچی
  • کارتن مقوایی و درپوش مجزا
  • کارتن مقوایی پاکتی شکل
  • کارتن مقوایی بسته بندی
  • حعبه‌های مقوایی و آورلب
  • و…

 

در ادامه به معرفی برخی از  انواع کارتن‌های مقوایی و کاربردهای آنها می‌پردازیم:

جعبه‌های قفسه ای شکل

این نوع کارتن از لایه‌های مستحکم تولید شده‌ که مقاومت بالایی در برابر آسیب دارند. کارتن‌های قفسه‌ای شکل دارای درب‌های کوتاه می‌باشند که بر زیبایی و کارایی آن می‌افزاید. حتما این نوع کارتن را در فروشگاه‌ها دیده‌اید که اغلب دارای چاپ و طراحی‌های مختلفی هستند که گزینه مناسبی برای نگهداری کالاهای با ارزش هستند.

 

جعبه‌های آرشیو بندی و بایگانی

بایگانی نمودن به معنای نگهداری طولانی مدت از اسناد و مدارک  مهم است. برای نگهداری طولانی مدت نمی‌توان از کارتن‌های معمولی استفاده نمود. کارتن مقوایی باید از استحکام بالایی برخوردار باشد تا در مدت طولانی، آسیبی به محتویات جعبه نرساند و در برابر فرسایش با‌ دوام باشد. این جعبه‌ها تنها تفاوتی که با جعبه‌های قفسه‌ای دارند، ارتفاع درب‌های آنهاست.

 

جعبه‌های مقوایی پنج پانچی

جعبه‌های مقوایی پنج پانچی، باریک و بلند هستند. اینگونه جعبه‌ها در دو مدل بسیار محکم و معمولی در انواع دوجداره و تک جداره، در ابعاد و اشکال مختلف قابل ساخت هستند. این جعبه‌ها به صورت تا نخورده با تعیین محل ایجاد بسته به بازار عرضه می‌گردد.

 

کارتن مقوایی و درپوش مجزا

کارتن‌های مقوایی در مقایسه با حعبه‌های مقوایی از هزینه کمتری برخوردار هستند و البته مقاومت کمتری هم به نسبت آن محصولات دارند.

همانطور که از اسم این محصول مشخص است، کارتنی با بدنه و درپوش‌هایی مجزا از بدنه هستند که بیشترین استفاده را در بسته‌بندی مواد‌غذایی همچون میوه، خرما و… را دارند. این گونه کارتن‌های مقوایی برای کاهش فضای اشغال شده در زمان عرضه و جابجایی آسان، تولید شده‌اند. قابلیت چاپ مناسبی دارند و انواع آن بسته به نوع محصول قابل تغییر می‌باشد.

 

کارتن مقوایی پاکتی شکل

کارتن پاکتی شکل یا جعبه مقوایی بیشترین میزان استفاده را در صنعت بسته‌بندی دارد. کارتن‌های پاکتی به نسبت سایر کارتن‌های مقوایی از مقاومت بیشتری برخوردار است که با ساده‌ترین برش‌ها بر روی کارتن مقوایی، می‌توان یک محصول کاربردی تولید کرد. لازم به ذکر است کارتن مقوایی پاکتی الگوی بسیاری از طراحی‌های حرفه‌ای در صنعت کارتن سازی می‌باشد.

 

کارتن مقوایی بسته‌بندی

این نوع کارتن از محصولات پرکاربرد کارتن‌های مقوایی است که از قیمت مناسب و بازار عرضه مطلوبی برخوردار است. بسته به محصول مورد استفاده از انواع مقواهای شیاردار و موج‌دار ساخته می‌شوند که قابل سفارش در سایز‌های مختلف هستند.

 

حعبه‌های مقوایی و آورلب

درپوش زیرین این نوع جعبه‌ها روی هم قرار می‌گیرند که برای جابجایی بارهای سنگین مناسب هستند که در صورت تمایل می‌شود از انواع چاپ تک‌ رنگ و دو‌ رنگ بر روی آنها استفاده نمود.

 

دلیل محبوبیت کارتن در صنعت بسته‌بندی چیست؟

امروزه شاهد آن هستیم که تمامی محصولات مصرفی در زندگی روزمره، با استفاده از کارتن بسته‌بندی می‌شوند. اما آیا تا بحال به دلیل اهمیت و محبوبیت استفاده از کارتن در بسته بندی فکر کرده‌اید؟ چرا کارتن پرکاربردترین نوع بسته‌بندی واقع شده است؟

برای پاسخ به این سوال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قابلیت بازیافت پذیری
  • سازگاری با محیط زیست
  • داشتن قیمت ارزان و بصرفه
  • دسترسی آسان
  • روند تولید ساده و راحت
  • جابجایی و حمل و نقل آسان

 

اما آنچه از بین موارد ذکر شده مهم تر و اصلی‌ترین دلیل استفاده ار کارتن در صنایع بسته‌بندی است، بازیافت پذیر بودن کارتن است. با تجزیه و بازیافت کارتن، علاوه بر استفاده از مشتقات نفتی در چرخه تولید، با محیط زیست سازگار گشته و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند.

 

قیمت کارتن

قیمت گذاری کارتن، به عوامل مختلفی مانند نوع کاغذ، تعداد لایه‌ها، نوع فلوت، ابعاد کارتن، وزن کارتن، نوع برش و نوع چاپ بستگی دارد که مشتریان با مشحص نمودن جزئیات کارتن دلخواه در هر بخش، می‌توانند کارتن مورد نیار خود را تهیه نمایند.

 

امیدوار هستیم این مقاله از شرکت کارتن سازی افرا پک کرج مورد پسند شما بازدیدکنندگان گرامی بوده باشد.

برچسب‌ها:

مطالب مشابه

rectangular egg cartons 6 mockup opened closed e1701791870377

هر آنچه باید از کارتن تخم مرغ بدانید!

کارتن تخم مرغ یکی دیگر از انواع محصولات پرکاربرد در صنعت کارتن سازی است که برای بسته بندی و محافظت از تخم مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به…

  • ۱۷ آذر ۱۴۰۲
  • 95
خواندن
کارتن‌های صادراتی چه ویژگی هایی دارند؟

کارتن‌های صادراتی چه ویژگی هایی دارند؟

کارتن یکی از محبوب‌ترین انواع بسته بندی می‌باشد که در اغلب صنایع به عنوان بسته بندی ایمن از آن بهره می‌گیرند. کارتن‌های صادراتی از انواع کارتن‌های بسته بندی هستند که…

  • ۹ مهر ۱۴۰۲
  • 144
خواندن
کارتن سازی افرا پک کرج کمالشهر

آغاز فعالیت آنلاین شرکت کارتن سازی افرا پک کرج

به وب‌سایت شرکت کارتن سازی افراپک کرج خوش آمدید.   ضمن عرض خوش آمدگویی به بازدیدکنندگان عزیز شرکت کارتن سازی افر اپک کمالشهر کرج فعالیت خود را  سالهاست در زمینه…

  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲
  • 189
خواندن
isometric postal parcels mails

هر آنچه که باید از کارتن پستی بدانید!

همه شما حداقل یک بار با بسته بندی کارتن پستی مواجه شده‌اید و با آن آشناییت دارید. کارتن پستی یکی از انواع کارتن‌های بسته بندی است که در ادارات پست…

  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲
  • 91
خواندن