کارتن سازی افرا پک

شرکت کارخانه کارتن سازی کرج کمالشهر

انواع دستگاه مورد نیاز در صنعت کارتن سازی

دستگاه های صنعت کارتن سازی
۵/۵ - (۲ امتیاز)

کارتن یکی از پرکاربردترین و مطمئن‌ترین نوع بسته بندی در صنایع گوناگون شناخته شده است. امروزه شرکت‌های بسیاری در حوزه صنعت کارتن و بسته بندی در حال فعالیت می‌باشند.

برای راه اندازی خط تولید کارتن سازی، می‌بایست از ماشین آلات و دستگاه‌های مختلفی استفاده نمود، تا فرآیند تولید به بهترین شکل ممکن انجام و کارتنی با کیفیت تولید گردد.

امروز در این بخش از وبلاگ شرکت کارتن سازی افراپک به معرفی و بررسی انواع دستگاه مورد نیاز برای تولید یک کارتن باکیفیت، می‌پردازیم.

تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با ماشین آلات مورد نیاز برای تولید کارتن، آشنا شوید.

 

در  صنعت کارتن سازی از دستگاه‌ها و تجهیزات بسیاری برای تولید انواع کارتن استفاده می‌شود که روند کار هر دستگاه به دستگاه دیگر متصل می‌باشد.

عموما روند کار دستگاه‌های صنعت کارتن سازی بدین شکل است که کارتن یا ورق کارتن، با وارد شدن به هر دستگاه، تغییرات روی آن اعمال شده و وارد دستگاه دیگر می‌شود. در واقع خروجی یک دستگاه، ورودی دستگاه دیگر به حساب می‌آید. در نهایت امر، کارتن یا جعبه مورد نظر تولید و آماده تحویل به مشتری می‌گردد.

 

دستگاه و تجهیزات هر شرکت، به عنوان اصلی‌ترین پایه آن شرکت به حساب می‌آید. زیرا این دستگاه‌ها هستند که نقش اصلی را بعد از نیروی انسانی در خط تولید، ایفا می‌کنند.

 

در ادامه هر یک از ابزار مورد نیاز برای تولید انواع کارتن دایکاتی، لمینتی و… را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

دستگاه کارتن سازی

انواع دستگاه صنعت کارتن سازی

 

دستگاه منگنه زن

برای کارتن‌های بزرگ، کارتن‌هایی که محصول قرار گرفته در آن وزن بالایی دارد، کارتن‌های لمینتی که دارای لب چسب سلفونی هستند و قابلیت استفاده از چسب را ندارند، استفاده از دستگاه منگنه زن، جایگزین مناسبی برای آنها می‌باشد.

برای اتصال کامل قطعات کارتن به یکدیگر، از این دستگاه استفاده می‌شود. که به آن دستگاه کارتن دوز نیز گفته می‌شود.

 

از دستگاه منگه زن در صنعت کارتن سازی، برای اتصال و همپوشانی قطعات در قسمت‌هایی مانند درب، کف و یا درزهای جانبی استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به کاربرد و ضخامت کارتن (یک لا، سه لا،  پنج لا) از انواع آن می‌توانید استفاده نمایید.

 

انتخاب منگه با توجه به نوع کاربرد آن از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا هر مقدار عرض و قطر پایه منگنه بیشتر باشد، اتصال محکم تر خواهد بود. جنس منگنه می‌تواند از نوع پلاستیکی، مس یا آلومینیوم باشد.

دستگاه منگنه کارتن دارای انواع شارژی، بادی و دستی است که با توجه به کاربرد هرکدام در صنعت کارتن سازی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مزایای استفاده از این دستگاه

  • لایه­‌های مقوا را بطور کامل فشار می­‌دهد تا استحکام جعبه بیشتر شود.
  • پس از جدا کردن منگنه‌ها، می‌­توان کارتن را مجدداً مورد استفاده قرار داده و دوباره منگنه نمود.
  • ماشین آلات منگنه کارتن کارآمد هستند و می‌­توانند سرعت عمل را در تولید جعبه‌­ها بالا ببرند.
  • این دستگاه با ایجاد پیوند قوی بین درزهای کارتن از تأثیر دما، رطوبت یا گرد و غبار بر روی محصولات جلوگیری می­‌نماید.
  • منگنه­‌های دستگاه بر روی چاپ، در قسمت خارج جعبه تأثیر نمی­‌گذارد.

 

دستگاه چاک زن

دستگاه چاک زن، تولید کارتن در انواع (سه لا، پنج لا) را با تنظیم ساده و آسان انجام می‌دهد. از این دستگاه در همه کارخانه‌ها و کارگاه‌های کارتن سازی استفاده می‌شود. معمولا کارگاه‌های کارتن سازی در کنار سفارشات خود نیاز به تولید کارتن مادر خواهند داشت.

(کارتن مادر: کارتنی در ابعاد بزرگ است که مجموع سفارشات، برای تحویل به مشتری در آن قرار می‌گیرند.)

کارگاه‌های کمی قادر به تولید کارتن‌های مادر هستند.

دستگاه چاک زن دارای دو نوع دستی و اتومات می‌باشد که نوع دستی آن با توجه به قیمت مناسب و بصرفه نسبت به نوع اتومات، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از این نوع دستگاه برای تولید کارتن‌های بزرگ مانند کارتن مادر، کارتن یخچال، کارتن تلویزیون و… که در تیراژ پایین تولید می‌شوند، بسیار مناسب هستند.

از دستگاه چاک زن اتومات برای کارتن‌هایی که روی آنها چاپ صورت نمی‌گیرد و همچنین در تیژار بالا تولید می‌شوند، نیز استفاده می‌نمایند.

 

دستگاه تسمه کش

دستگاه تسمه کش از پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنعت کارتن سازی و بسته بندی می‌باشد. این دستگاه عملیات کشش، دوخت و برش را با سرعت و کیفیت بالا انجام می‌دهد. همچنین جهت بسته بندی، سهولت جابجایی، نگهداری کالا در انبار و حمل نقل مورد استفاده قرار می گیرد.

از دستگاه تسمه کش در صنایع مختلف مثل کارتن سازی، دارویی و بهداشتی، غذایی و … استفاده می‌شود.

 

دستگاه چاپ فلکسو

دستگاه چاپ فلکسو نوعی دستگاه چاپ است که از نوعی کلیشه ژلاتینی ساخته شده است. دلیل نامگذاری آن نیز همین موضوع می‌باشد.

در صنعت کارتن سازی برای ایجاد چاپ‌های متنوع بر روی کارتن، از دستگاه فلکسو استفاده می‌شود. با استفاده از دستگاه چاپ فلکسو می‌توانید بر روی سطوح مختلف چاپ‌های متنوعی را ایجاد نمایید.

 

دستگاه خط کش برای برش کارتن

دستگاه خط کش برش، یکی از اساسی‌ترین نیاز‌ها برای شروع فعالیت در این حوزه می‌باشد. این دستگاه برای تنظیم ابعاد ورق اعم از خط درب، اندازه ارتفاع، در مواردی بسیاری جهت سایز کردن طول عرض و لب چسب کارتن کارایی دارد.  با استفاده از این دستگاه ورق کارتن را در ابعاد دلخواه، برش می‌دهند.

در هنگام برش به این نکته توجه داشته باشید که فشار دستگاه‌ها با تعداد کارتن‌ها تنظیم می‌شود؛ زیرا اگر از چند کارتن در دستگاه استفاده شود، ممکن است به علت فشار زیاد، کارتن‌ها له یا پاره شوند. و اگر تعداد کارتن‌ها در خط برش کم باشد، فشار کم شده و خط روی کارتن نمی افتد.

 

دستگاه لمینت کارتن

برخی از کارتن‌های بسته بندی ضدآب هستند و مانع نفوذ آب به داخل بسته می‌شوند، یکی از دلایل این موضوع، وجود یک لایه لمینت بر روی کارتن می‌باشد.

در لمینت کردن یک لایه بی رنگ بر روی کارتن ایجاد می‌شود که با استفاده از آن می‌توان چاپ‌های متنوع و رنگارنگی را بر روی کارتن ایجاد نمود.

از کارتن لمینتی معمولا برای بسته بندی کالاهای خاص و حساس استفاده می‌شود. کارتن لمینتی همچنین از قیمت بالایی نسبت به سایر کارتن‌ها برخوردار می‌باشند.

 

دستگاه لب چسب

یکی دیگر از دستگاه بسیار پرکاربرد در صنعت کارتن سازی،  دستگاه لب چسب است و همانطور که از نام آن پیداست برای چسباندن لبه‌های کارتن و فرم دهی بخش‌های مختلف کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این دستگاه بسیار ساده و سریع می‌باشد، بطوریکه در کمتر از یک دقیقه می‌توانید آن را تنظیم نمایید.

 

دستگاه دایکات

از دستگاه دایکات در صنعت کارتن سازی برای برش‌های انبوه استفاده می‌نمایند. دستگاه دایکات وسیله‌ای برای برش انواع کارتن، ورق‌های فلزی و چرمی می‌باشند که با توجه به کاربرد آن، در صنایع از آن استفاده می‌شود.

دستگاه دایکات در سه نوع فکی، روتاری و پینگ پنگی وجود دارد.

هر سه دستگاه عملکردهای خوبی دارند ولی تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند برای مثال در دستگاه دایکات پینگ پنگی وجود دو نیروی انسانی الزامی است؛ در صورتیکه با وجود یک نیروی انسانی می‌توان از دستگاه دایکات فکی به راحتی استفاده نمود.

همچنین دستگاه دایکات پینگ پنگی خطر کمتری نسبت دستگاه دایکات فکی دارد.

 

 

برای راه اندازی یک شرکت کارتن سازی و خط تولید آن، باید در قدم اول با توجه به سرمایه اولیه موجود از بین کارگاه و کارخانه یکی را انتخاب نمایید.

بدیهی است که برای احداث کارخانه، به سرمایه اولیه بسیار، فضای کافی، نیروی انسانی و… نیاز خواهیم داشت که همه این موارد به نوعی وابسته به سرمایه اولیه هستند.

اما برای احداث کارگاه ، می‌توان با استفاده از سرمایه کمتر، یک کارگاه کارتن سازی با وظایف محدود راه اندازی کرد تا پس از سود دهی و افزایش سرمایه، آن را به کارخانه‌ای مجهز تبدیل نمود.

 

برچسب‌ها:

مطالب مشابه

ورق سینگل فیس (Single Face) چیست؟

ورق سینگل فیس (Single Face) چیست؟

در صنعت کارتن و بسته‌بندی برای افرایش ایمنی محصولات در زمان حمل و نقل و جابجایی، از ورق‌هایی برای نگهداری محصولات در بسته‌بندی استفاده می‌شود که ورق سینگل فیس یا…

  • ۵ فروردین ۱۴۰۳
  • 42
خواندن
دستگاه دایکات چیست و انواع آن کدامند؟

آشنایی با دستگاه دایکات و انواع آن

در شرکت‌های کارتن سازی برای تولید کارتن بسته بندی، دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین این دستگاه‌ها، دستگاه دایکات است. دستگاه دایکات را تحت عنوان دستگاه…

  • ۱ بهمن ۱۴۰۲
  • 61
خواندن
کارتن آماده چیست؟

کارتن آماده چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کارتن آماده از انواع کارتن‌های مقوایی است که در ابعاد عمومی در دو رنگ سفید و قهوه‌ای قابل تولید در کارگاه‌های کارتن سازی می‌باشد. شاید تاکنون کمتر اسم کارتن آماده…

  • ۲۲ مهر ۱۴۰۲
  • 167
خواندن
کارتن میوه صادراتی، انواع کارتن میوه، مزایای استفاده از کارتن میوه

هر آنچه باید از کارتن میوه صادراتی بدانید!

همه ما می‌دانیم که امروزه از کارتن برای بسته بندی انواعی از محصولات استفاده می‌شود. کارتن میوه صادراتی یکی از انواع کارتن‌های بسته بندی در صنعت کارتن سازی است که…

  • ۲۴ آذر ۱۴۰۲
  • 80
خواندن