کارتن سازی افرا پک

شرکت کارخانه کارتن سازی کرج کمالشهر

کارتن دایکاتی چیست؟ انواع و کاربردهای آن کدامند؟

کارتن دایکاتی
۵/۵ - (۶ امتیاز)

کارتن دایکاتی چیست؟ انواع و کاربردهای آن کدامند؟

 

امروزه شاهد آن هستیم که کارتن به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین روش بسته‌بندی و نگهداری انواع محصولات شناخته شده است.

استفاده روز افزون از کارتن در صنعت بسته‌ بندی، منجرب به تولید کارتن در انواع و اشکال متنوع شده است که کارتن دایکاتی یکی از انواع کارتن‌های تولیدی شرکت‌های کارتن سازی برای بسته بندی محصولات می‌باشد.

 

امروز در وبلاگ شرکت کارتن سازی افراپک به سراغ معرفی هر چه بیشتر این نوع کارتن می‌رویم.

 

در این مقاله به موارد زیر می‌پردازیم:

کارتن دایکاتی چیست؟

انواع کارتن دایکاتی در صنعت بسته بندی

روش ساخت کارتن دایکاتی

انواع دستگاه برای تولید کارتن دایکاتی

اهمیت دستگاه دایکات در صنعت بسته بندی

کارتن دایکاتی

 

کارتن دایکاتی چیست؟

 

دایکات در حقیقت شکلی از کارتن می‌باشد که ابعاد و اندازه‌ی از پیش تعیین شده ای ندارد. کارتن دایکاتی همچنین شکل عادی نیز ندارد و علت نامگذاری آن، شاید استفاده از دستگاهی به نام دستگاه دایکات در روند ساخت این نوع کارتن می‌باشد.

 

دایکات در لغت به معنای قالب و برش است یعنی به طور کلی به قالب زنی با خط و تیغ اشاره دارد. از دایکاتینگ (die cutting) نخستین بار در قرن نوزدهم در صنعت تولید کفش استفاده شده است که پس از درک سطح کیفیت آن، در صنعت چاپ و بسته‌ بندی مورد استفاده قرار گرفت.

 

بطور خلاصه می‌توان گفت کارتن دایکاتی به کارتنی گفته می‌شود که دارای شکل مشخص و عادی نیست و ساخت آن توسط دستگاه دایکات صورت می‌گیرد.

 

از همین گفته می‌توان نتیجه گرفت که کارتن دایکاتی قابل ساخت در هر شکل و اندازه‌ای می‌باشد که مشتریان می‌توانند متناسب با نیاز خود، کارتن دایکاتی دلخواه خود را سفارش دهند.

 

انواع کارتن دایکاتی در صنعت بسته بندی

 

کارتن‌های دایکاتی برای مصارف متعددی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند.

در ادامه این مطلب برخی از متداول‌ترین انواع کارتن دایکاتی را نام می‌بریم:

 

  • کارتن دایکاتی تلسکوپی که شبیه به کارتن موز است.
  • کارتن دایکاتی بدون درب که عمدتا مورد استفاده برای بسته‌ بندی وسایل خانگی مانند اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و غیره استفاده می‌شود.
  • کارتن دایکات سوراخ دار که در میوه و تره بار مورد استفاده است که در صنعت کارتن سازی به آن کارتن سردخانه‌ای نیز گفته می‌شود.
  • کارتن دایکاتی دسته دار در ابعاد متفاوت که برای بسته‌ بندی لوازم کادویی و اسباب‌بازی کودک استفاده می‌شود.

 

با توجه به نقش مهمی که کارتن دایکاتی در حفظ کیفیت میوه‌جات و صیفی‌جات دارد، می‌توان از این کارتن‌ها برای بسته بندی انواع میوه مانند گوجه، توت فرنگی و انواع صیفی‌جات به ویژه در صادرات محصولات، استفاده نمود.

 

روش ساخت کارتن دایکاتی

 

برای ساخت کارتن دایکاتی ابتدا نیاز است قالبی متناسب با شکل مورد نظر تهیه نمایید، این قالب‌ها با تخته‌ها و تیغه‌های فلزی ساخته می‌شوند، سپس ورق‌های کارتنی و مقوایی روی  یک قالب و در کنار هم قرار می‌گیرند و بعد دستگاه دایکات بصورت اتوماتیک شروع به برش دایکات کرده و در نتیجه کارتن دایکاتی را تولید می‌نماید.

 

 

انواع دستگاه برای تولید کارتن دایکاتی

 

پس از معرفی کارتن دایکاتی و انواع متداول آن در صنعت بسته بندی، اینک به سراغ انواع دستگاه دایکات می‌رویم تا بیشتر با فرآیند تولید کارتن دایکاتی در شرکت‌های کارتن سازی آشنا شویم.

 

دستگاه دایکات فکی(Platen Die Cut Machine)

دستگاه دایکات فکی

دایکات فکی گزینه مناسبی برای ایجاد برش بر روی ورق‌های کارتنی و کاغذی است. این دستگاه برای برش‌های ضخیم بسیار مناسب است و به همین دلیل بیشتر در صنعت کارتن سازی و جعبه سازی مورد استفاده قرار گرفته است.

روش کار این دستگاه به این صورت است که قالب به منظور ایجاد برش، نیرویی بالغ بر ۲۵۰ تن را بر روی صفحات وارد می‌نماید و برش را انجام می‌دهد.

لازم به ذکر است که استفاده از دستگاه دایکات فکی بسیار پرخطر است و حتما باید توسط اپراتور حرفه ای و کاربلد صورت گیرد.

 

 

دستگاه دایکات پینگ پنگی(Rail Cutting Machine)

دستگاه دایکات پینگ پنگی

 

این دستگاه دارای ظاهری به شکل میز پینگ پنگ است که نام این دستگاه هم از طراحی و شکل ظاهری آن گرفته شده است. البته در بازار با عنوان دستگاه دایکات ریلی نیز شناخته شده است.

در این دستگاه، ورق‌ها بر روی میزی قرار گرفته و به کمک ریل‌های تفلونی به سمت تیغه‌ها به حرکت در می‌آیند تا برش دلخواه بر روی آنها ایجاد شود.

 

 

دستگاه دایکات روتاری یا دوار(Rotary Die Cutting)

دستگاه دایکات روتاری

 

دستگاه دایکات روتاری برای برش محصولاتی همچون فلز به کار می‌رود، این دستگاه از یک سیلندر سنگین ساخته شده است و با استفاده از آن روی صفحات مسطح، اشکال مورد نظر برش داده می‌شود.

استفاده از این دستگاه برای محصولاتی که سطح مقطع محصول نباید با تیغه برش تماس داشته باشد، بسیار گزینه مناسبی است. همچنین این دستگاه پسماند کمی را از خود به جای می‌گذارد.

در مقایسه دستگاه دایکات روتاری با دستگاه دایکات فکی و پینگ پنگی، این دستگاه از کیفیت متوسطی برخوردار است.

 

اهمیت دستگاه دایکات در صنعت بسته بندی

 

در روند تولید کارتن زمان بسیار مهم است. یکی از مزیت‌های استفاده از دستگاه دایکات، صرفه جویی در زمان است به این دلیل که بخش زیادی از کار، توسط خود دستگاه به صورت اتوماتیک انجام می‌گرد.

استفاده از کارتن دایکاتی علاوه بر صرفه جویی در زمان مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • برش ورق‌ها بدون دخالت قیچی و شابلون و…
  • برش یکسان
  • دقت و ظرافت بالا دستگاه

 

تولید کارتن دایکاتی در شرکت کارتن سازی افراپک

 

شرکت کارتن سازی افرا پک با بیش از دو دهه فعالیت در صنعت کارتن سازی توانسته است انواع کارتن‌های مورد نیاز مشتریان را با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات بروز در کنار نیروی متخصص تولید و به بازار عرضه دارد.

اگر به دنبال شرکتی برای تولید کارتن دایکاتی در ایران هستید، می‌توانید کارتن سازی افراپک را در اولویت انتخاب خود قرار دهید. هدف ما این است تا با به کارگیری تمام تجربه و توان خود، محصولی با کیفیت و در شان شما هموطنان عزیز را عرضه نماییم.

 

برای دریافت مشاوره و آگاهی از قیمت انواع کارتن دایکاتی می‎توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

برچسب‌ها:

مطالب مشابه

آشنایی با کاربردهای کارتن مقوایی

آشنایی با کاربردهای کارتن مقوایی!

در دنیای امروزی شاهد گسترش و توسعه صنعت کارتن و بسته بندی و اهمیت آن در زندگی هستیم. بطوریکه چرخ بسیاری از صنایع وابسته به صنعت کارتن سازی می‌باشد. با…

  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
  • 73
خواندن
دستگاه لمینت کارتن| انواع|ویژگی و تفاوت ان با کارتن معمولی

آشنایی با دستگاه لمینت کارتن و انواع آن

در صنعت کارتن سازی برای تولید انواع کارتن بسته بندی از ماشین آلات و تجهیزات متفاوتی استفاده می‌شود. دستگاه لمینت کارتن یکی از جمله ماشین آلات مورد نیاز در صنعت…

  • ۶ بهمن ۱۴۰۲
  • 71
خواندن
کارتن اسباب کشی چیست؟‌ خرید کارتن اسباب کشی ۵ لایه

هر آنچه که باید از کارتن اسباب کشی بدانید!

کارتن اسباب کشی یکی از ملزومات ضروری در هنگام جابجایی است. امروزه افراد بسیاری بدلیل اجاره نشینی، محل کار و… مجبور به جابجایی و اسباب کشی هستند. مسئله مهمی که…

  • ۳ آذر ۱۴۰۲
  • 79
خواندن
اهمیت کاغذ در صنعت کارتن سازی

اهمیت استفاده از کاغذ در صنعت کارتن سازی و بسته بندی

کارتن از اصلی‌ترین ملزومات بسته بندی است که همچنان با گسترش و توسعه این صنعت به عنوان ایمن‌ترین نوع بسته بندی مورد استفاده صنایع دیگر قرار می‌گیرد. مواد اولیه ساخت…

  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • 17
خواندن