کارتن سازی افرا پک

شرکت کارخانه کارتن سازی کرج کمالشهر

آشنایی با کاربردهای کارتن مقوایی!

آشنایی با کاربردهای کارتن مقوایی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در دنیای امروزی شاهد گسترش و توسعه صنعت کارتن و بسته بندی و اهمیت آن در زندگی هستیم. بطوریکه چرخ بسیاری از صنایع وابسته به صنعت کارتن سازی می‌باشد. با توجه به اهمیت بسته بندی در دنیای توسعه یافته امروزه، لازم است محصولاتی تولید شوند که توانایی برآورده ساختن نیاز دیگر صنایع به محصولات بسته بندی را داشته باشند.

کارتن مقوایی یکی از محصولات بسته بندی با ساختاری قوی و مقاوم است که محافظت بی‌نظیری را از محصول ارائه می‌دهد.

همه کسب و کارها به دنبال بسته بندی هستند که بتوانند محصولات خود را در صحت و سلامت کامل به دست مشتریان خود در سراسر کشور برسانند. کارتن مقوایی با استفاده از مواداولیه مرغوب و با کیفیت تولید شده است که آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از حمل و نقل جلوگیری می‌نماید. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد کارتن مقوایی، سازگاری با محیط زیست است.

پیش‌تر راجب کارتن مقوایی و نحوه‌ی ساخت آن توضیحاتی را در اختیار شما قرار دادیم، اکنون در این بخش از وبلاگ کارتن سازی کرج، می‌خواهیم به بررسی کاربردهای کارتن مقوایی و اینکه از کارتن مقوایی معمولا برای بسته بندی چه محصولاتی استفاده می‌گردد بپردازیم.

کارتن مقوایی و اهمیت ان

کارتن مقوایی و انواع آن

کارتن مقوایی

 

کارتن مقوایی نوعی از بسته بندی کارتنی است که از مقوا تولید می‌شود. مقوا مورد استفاده در تولید جعبه مقوایی با سایر مقواهایی ک در لوازم تحریر و فروشگاه‌ها وجود دارد بسیار متفاوت است.جعبه‌های تولید شده از مقوا، سازگار با محیط زیست و بازیافت پذیر هستند.

کارتن مقوایی از انواع مقوا تولید می‌شود که نوع مقوا با توجه به کاربرد جعبه و محصولی که قرار است درون بسته بندی قرار گیرد، انتخاب می‌شود. برای تولید بسته بندی محصولات سنگین از مقواهایی با گرماژ بالاتر استفاده می‌شود.

جعبه مقوایی دارای انواع بسیاری است که برحسب نوع کاربرد و محصولی که قرار است درون آن قرار بگیرد متفاوت است.

  • کارتن مقوایی شیاردار
  • کارتن مقوایی نیمه شیاردار
  • کارتن مقوایی اورفلاپ
  • کارتن مقوایی پنج پانلی
  • کارتن مقوای پاکتی شکل
  • کارتن مقوایی بایگانی
  • کارتن مقوایی با برش اختصاصی
  • کارتن مقوایی سینی دایکاتی

 

اهمیت کارتن مقوایی در کارتن سازی

کارتن سازی یکی از ابعاد مهم اقتصاد یک جامعه است. با کمی تامل درمی‌یابید که تمامی کارگاه ها و کارخانجات بزرگ و کوچک، برای عرضه محصولات خود وابسته به صنعت کارتن سازی و بسته بندی هستند. کارتن مقوایی یک محصول بسته بندی چند منظوره است که جایگاه ارزشمندی در صنعت بسته بندی دارد. در ادامه به بررسی اهمیت و کاربرد کارتن مقوایی در تولید و عرضه در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

 

کاربرد کارتن مقوایی در تولید و عرضه

از مهم‌ترین ملزومات بسته بندی، کارتن و یا جعبه مقوایی است که در کارگاه و کارخانجات کارتن سازی به تولید می‌رسد.

تمام بسته بندی‌هایی که روزانه در فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد غذایی، پوشاک، لوازم تزئینی، وسایل ضروری، خودرو و … می‌بینیم، همگی نوعی از بسته بندی کارتنی هستند که برحسب نوع محصول و شرایط نگهداری از انواع مختلف کارتن مانند کارتن لمینتی، کارتن دایکاتی، کارتن آماده و… استفاده می‌نمایند. بنابراین می‌توان گفت صنعت کارتن و بسته بندی از اغلب صنایعی است که ارتباط گسترده با صنایع دیگر دارد. در ادامه با کاربرد و اهمیت کارتن مقوایی در صنایع مختلف آشنا خواهید شد.

 

از جمله صنایعی که با صنعت کارتن سازی ارتباط دارند به شرح ذیل می‌باشند:

صنعت مواد غذایی:

صنعت مواد غذایی از جمله صنایعی است که بیشترین ارتباط را با صنعت کارتن و بسته بندی دارد. کارتن میوه، کارتن مواد خوراکی نظیر کیک و کلوچه، بستنی، چای و قهوه و… .

با این حال بکارگیری کارتن‌های مقوایی صرفا به این موارد محدود نمی‌گردد؛ چرا که توسعه صنایع غذایی، توسعه صنایع مربوط به بسته بندی و عرضه را نیز بدنبال خواهد داشت.

 

بسته بندی پوشاک:

امروزه برخی از لباس‌های تولید شده در کارگاه‌های معتبر در بسته‌هایی مقوایی شکل دسته بندی شده و به بازار عرضه می‌گردند. جعبه مورد نظر اغلب ترکیبی از مقوا و نایلون است. جعبه مقوایی در چنین کارگاه‌هایی باعث حفظ طراحی بسته بندی مورد نظر و حفظ ظاهر زیبای لباس می‌گردد. استفاده از کارتن در صنعت پوشاک، بیشتر برای بسته بندی پوشاک آقایان به چشم می‌خورد.

 

بسته بندی وسایل خودرو:

برخی از قطعات دسته اول تولید شده توسط کارخانجات خودرو سازی، با بسته بندی کارتنی به بازار عرضه می‌شوند. کارتن مقوایی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است که ایمنی محصولات را تضمین می‌کند.

 

بسته بندی فست فود:

جعبه پیتزا معروف‌ترین مثال ممکن در این زمینه است. جعبه پیتزا و یا دیگر جعبه‌های مقوایی بکار رفته در فست فودها باید منقش به طراحی و گرافیک‌های حرفه‌ای باشند. جعبه مقوایی پیتزا و دیگر جعبه‌های فست فودی، اصولا ضخامت زیادی ندارند اما همچون جعبه‌های دایکاتی با استفاده از قالب‌های خاصی برش خورده و تولید می‌شوند.

استفاده از جعبه مقوایی مناسب با طراحی بسته بندی خلاقانه تاثیر بسیاری بر فروش فست فودهای واحد تجاری شما خواهد داشت. جعبه مقوایی فست فود مهم‌ترین عامل معرفی‌کننده نام و شهرت واحد تجاری شما خواهد بود.

 

بسته بندی اسباب بازی کودک:

دیگر کاربرد کارتن مقوایی مربوط به تولید اسباب بازی‌ها می‌باشد که این نوع کارتن مقوایی از یک ضخامت متوسط برخودار است و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌گردد. در ساخت کارتن بسته بندی برای اسباب بازی از یک لایه نایلون پلاستیکی هم استفاده می‌گردد که امکان رویت وسیله بسته بندی شده برای خریدار وجود داشته باشد.

 

بسته بندی لوازم التحریر:

لوازم تحریر نیز ارتباط تنگاتگی با کارتن سازی دارد. محافظت از تولیدات مربوط به عرصه لوازم التحریر باید توسط جعبه‌هایی مقاوم صورت گیرد. مقاومت در برابر نفود آب و رطوبت، مهم‌ترین ویژگی مورد نظر است.

 

بسته بندی لوازم منزل:

لوازم منزل از اهمیت بالایی برخوردار هستند که اغلب در دسته محصولات حساس قرار می‌گیرند. برای جابجایی و حمل و نقل این وسایل باید از کارتن‌ اسباب کشی استفاده شود که مخصوص این کار تولید شده‌اند. این نوع کارتن در مقایسه با دیگر کارتن‌های بسته بندی، از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار هستند.

اصولا بر روی کارتن‌ها، بویژه کارتن‌های مقوایی مربوط به وسایل منزل، علائم و نمادهایی درج می‌گردد که نوع کالا و نحوه حمل را مشخص می‌نماید؛ چرا که نوع کارتن می‌تواند اصالت و کیفیت محصول را نیز مشخص نماید.

 

بیشتر بخوانید: علامت‌‌های چاپی روی کارتن‌های بسته‌بندی به چه معناست؟

 

بسته بندی وسایل تزئینی:

امروزه برای بسته بندی اشیای تزئینی و همچنین جعبه‌های کادویی از کارتن مقوایی استفاده می‌شود که با توجه به نیاز و نوع محصول، کارتن مقوایی در اشکال و اندازه‌های گوناگون طراحی و در بازار عرضه می‌گردد. این کارتن‌ها اصولا با یک طراحی خاص و ذوق هنری ویژه‌ای تولید می‌گردند.

 

بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی:

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کارتن مقوایی، صنعت آرایشی و بهداشتی است. جعبه‌هایی که برای بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی بکار می‌رود، باید به راحتی قابل چاپ بوده و بتوان مشخصات محصول را بدون امکان محو شدن روی آن‌ها درج نمود. محصولات آرایشی نیز اغلب دارای جعبه‌های تزیینی و زیبا بوده تا حدی که برخی جنبه بکارگیری به عنوان کادو و هدیه را دارند.

 

بسته بندی پست:

امروزه همه شاهد توسعه و گسترش صنعت پست هستیم. در شرکت‌های پستی برای جابجایی محصولات به تمام نقاط کشور از کارتن و یا جعبه مقوایی استفاده می‌نمایند. جعبه مقوایی مورد نظر باید علاوه بر حفظ بسته پستی از شرایط نامطلوب، وزن سبکی داشته و هزینه حمل را بسیار افزایش ندهد. این جعبه‌ها در اندازه‌های متفاوت و ضخامت‌های متنوعی تولید می‌شوند. چرا که در برخی از شرایط امکان حمل بار بوسیله یک کارتن نازک و بدون ضخامت بالا امکان پذیر نیست.

 

موارد نام برده از اصلی‌ترین کاربردهای کارتن مقوایی هستند که هر کدام را به اختصار شرح دادیم. اما کاربرد کارتن مقوایی تنها محدود این صنایع نیست و بسیار صنایع دیگری نیز هستند که با کارتن و محصولات بسته بندی کارتنی سروکار دارند.

 

چاپ و طراحی کارتن مقوایی

طراحی کارتن مقوایی

یکی از مهم‌ین و موثرترین مزایای کارتن مقوایی، قابلیت چاپ و طراحی بر روی آن است.

صنعت چاپ نیز همپای صنعت بسته بندی در حال رشد و توسعه می‌باشد که روش‌های متنوعی را بر سر راه تولیدکنندگان قرار داده است که بتوانند محصولات خود را به شکلی خاص و جذاب در بازار عرضه نمایند.

چاپ و طراحی بر روی کارتن بسته بندی از اهمیت بسیاری برخوردار است که نباید آن را نادیده گرفت. با استفاده از تکنولوژی‌های چاپ افست و چاپ فلکسو، می‌توان کارتن‌ها و بسته‌بندی‌های مقوایی را به یک وسیله نمایشی و ارتباطی تبدیل کرد.

از جمله مزایای استفاده از چاپ بر روی بسته بندی محصولات عبارتند از:

  • بازاریابی محصول و افزایش فروش
  • برندینگ قوی
  • متمایز شدن از دیگر رقبا
  • تجربه بهتر مشتری
  • و…

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کاربردها و اهمیت کارتن مقوایی در کارتن سازی و دیگر صنایع پرداخته شد. صنعت بسته بندی یکی از صنایع مهم اقتصادی است که وابسته به دیگر صنایع می‌باشد. تمام محصولاتی که امروزه در فروشگاه‌ها مشاهده می‌نمایید با کارتن یا جعبه مقوایی بسته بندی شده‌اند.

با استففاده از کارتن مقوایی به راحتی می‌توانید محصولات خود را به سراسر کشور ارسال نمایید و به گشترش بازار محصولات خود کمک نمایید.

یک بسته بندی مناسب باید از مقاومت، قیمت، استحکام و طراحی مناسبی برخوردار باشد تا موثر واقع گردد. کارتن مقوایی یک ماده بسته بندی منحصر به فرد است که از تمام ویژگی‌های بسته بندی مناسب پیروی می‌کند.

اگر چنانچه شما نیز برای بسته بندی محصول تولیدی خود نیاز به کارتن و یا جعبه مقوایی دارید، ما در شرکت کارتن سازی افراپک آمادگی تولید هر گونه کارتن و یا جعبه مقوایی را در تیراژهای گوناگون داریم و در صورت تمایل برای برقراری ارتباط با شرکت افراپک می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

برچسب‌ها:

مطالب مشابه

ورق سینگل فیس (Single Face) چیست؟

ورق سینگل فیس (Single Face) چیست؟

در صنعت کارتن و بسته‌بندی برای افرایش ایمنی محصولات در زمان حمل و نقل و جابجایی، از ورق‌هایی برای نگهداری محصولات در بسته‌بندی استفاده می‌شود که ورق سینگل فیس یا…

  • ۵ فروردین ۱۴۰۳
  • 42
خواندن
کارتن ضد آب چیست؟

هر آنچه باید از کارتن ضد آب بدانید!

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش بازار خرید و فروش تولیدکنندگان بسیاری از محصولات خود را به شهر یا کشورهای دیگر ارسال می‌نمایند که لازمه این امر، داشتن بسته بندی…

  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
  • 24
خواندن
انواع کارتن منقسم

هر آنچه باید از کارتن منقسم بدانید!

در دنیای پیشرفته امروزی، همواره کارتن به عنوان یکی مهم‌ترین و پرکاربردترین ملزومات بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بسته بندی محصولات از انواع کارتن استفاده می‌شود که کارتن…

  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • 29
خواندن
جعبه مقوایی چیست؟

جعبه مقوایی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

جعبه مقوایی ساخته شده از مقوا مخصوص کارتن هستند که با سایر مقواهای موجود در لوازم التحریر و فروشگاه‌های تفاوت دارد. جعبه مقوایی جایگزینی برای بسته بندی‌های سنگین است که…

  • ۱ دی ۱۴۰۲
  • 57
خواندن