کارتن سازی افرا پک

شرکت کارخانه کارتن سازی کرج کمالشهر

کارتن لمینتی چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

کارتن لمینتی
۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)

امروزه کارتن به عنوان مهم‌ترین و مطمئن‌ترین نوع بسته بندی در میان صنایع گوناگون، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارتن لمینتی یکی از انواع مختلف کارتن مقوایی است که با دارا بودن کیفیت بالای چاپ، بخش عظیمی از بازار تولید کارتن بسته بندی را از آن خود نموده است.

 

در این مقاله از وب سایت شرکت کارتن سازی افراپک به معرفی کارتن لمینتی خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با این نوع کارتن، ابتدا به بیان مفهوم لمینت خواهیم پرداخت. امیدواریم که اطلاعات این مقاله، برای شما بازدیدکنندگان گرامی مفید واقع گردد.

 

 

لمینت چیست؟

کارتن لمینتی

لمینت در لغت به معنای چسباندن می‌باشد. لمینت نخستین بار در سال ۱۹۷۷ در کشور سوئد ساخته شد و برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ در بازار عرضه شد. این ماده مصرفی به سرعت بازار کشورهای مختلف را در برگرفت. لمینت‌های اولیه از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند، اما تا پایان دهه ۱۹۸۰ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در آنها به وجود آمد.

 

لمینت در حقیقت نوعی پوشش پلاستیک است که علاوه بر صنعت چاپ و بسته بندی در صنایع مختلف دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر در صنعت بسته بندی، کارتن‌ لمینتی طرفداران بسیاری دارد که می‌توان به کمک این جعبه‌های با کیفیت، کالاهای گران قیمت و همچنین کالاهایی که نیاز مند نگهداری بیشتری در حمل و نقل هستند را بسته بندی نمود.

 

 

کارتن لمینتی چیست؟

کارتن لمینتی

کارتن لمینتی یکی از انواع کارتن‌های مقوایی است که بر روی سطح مقوایی آن می‌توان طرح‌های متفاوت و متنوعی را ایجاد نمود. ایجاد چاپ‌های متنوع و رنگارنگ بر روی بسته بندی محصولات، علاوه بر خاص نمودن محصول، یکی از روش‌های موثر برای بازاریابی و افزایش فروش می‌باشد.

از کارتن لمینتی به عنوان لوکس‌ترین و خاص‌ترین نوع بسته بندی یاد می‌شود که معمولا از آن برای بسته بندی محصولات خاص استفاده می‌نمایند.

 

برای لمینت نمودن و چاپ روی کارتن، ابتدا بر روی سطح چاپی یک لایه لمینت قرار می‌گیرد. همین امر سبب افزایش استحکام، کیفیت، زیبایی و ماندگاری چاپ می‌شود. کارتن‌ها همانند انواع ورق کارتن دارای سطح ناهمواری هستند که امکان چاپ با کیفیت بر روی آنها وجود ندارد. همچنین عبور از دستگاه چاپ افست برای آنها سخت و به عبارتی، غیر ممکن می‌باشد، در نتیجه برای ایجاد یک چاپ با کیفیت بر روی انواع کارتن، از لمینت استفاده می‌شود.

 

 

کارتن لمینتی چگونه تولید میشود؟

 

در نخستین مرحله تولید کارتن لمینتی، طرح چاپی روی کارتن طراحی می‌شود و پس از آماده نمودن طرح چاپی، خط تیغ زنی طراحی می‌شود. پس از ساخت قالب و گرفتن زینک، عملیات چاپ پوستر انجام می‌شود.

برای این کار معمولا از گلاسه یا مقوای ۱۸۰ گرمی استفاده می‌کنند. در صورت نیاز در این مرحله روی پوستر را با یک لایه سلفون می‌پوشانند. به عبارت دیگر در این مرحله کار لمینت کردن کارتن صورت می‌گیرد.

پس از سپری شدن مراحل فوق، کارتن لمینی توسط دستگاه دایکات، برش داده می‌شود. سپس لبه‌های کارتن، با استفاده از چسب یا منگه به یکدیگر متصل می‌شوند. مرحله نهایی، بسته بندی و آماده سازی کارتن برای ارسال می‌باشد.

(برای دریافت مطالب بیشتر در خصوص کارتن دایکاتی می‎توانید به مقاله کارتن دایکاتی چیست؟ انواع و کاربردهای آن کدامند؟ مراجعه نمایید.)

 

 

انواع لمینت کارتن

از لمینت برای بالا بردن کیفیت چاپ استفاده می‌شود. اینکه این لایه با چه کیفیتی چاپ می‌شود و چسب آن تا چه اندازه مستحکم و با کیفیت است،  تعیین کننده مقاومت و قیمت نهایی کارتن لمینتی می‌باشد.

انجام لمینت بر روی کارتن‌ها به دو صورت امکان پذیر است که به آنها لمینت سرد و لمینت گرم گفته می‌شود.

 

لمینت سرد چیست؟

این نوع از لمینت با استفاده از چسب سیلیکات بر روی کارتن‌ها چسبانده می‌شود. اما در برخی از موارد امکان استفاده از سلفون و صحافی نیز وجود دارد.

از لمینت سرد برای لمینت نمودن انواع کارتن‌های یک لا، سه لا و پنج لا استفاده می‌کنند. این نوع لمینت بنا به درخواست مشتری در ابعاد مختلف و به در دو نوع (رولی و ورقه ای) تولید می‌شود.

 

لمینت گرم چیست؟

از لمینت گرم در سایز کوچک برای کارت ویزیت، منو غذاها و… و در سایزهای بزرگتر در کارتن سازی، تهیه پوستر و مانند آن استفاده می‌شود.

این نوع لمینت در ابعاد مختلف با توجه به سفارش مشتری و کاربرد مورد نظر آن تولید می‌شود.

 

 

کاربرد و مصارف کارتن لمینتی

صاحبان صنایع و فروشندگان برای متمایز نمودن محصول خود از رقبا، برای بسته بندی محصولات خود از کارتن لمینتی استفاده می‌نمایند.

از کارتن لمینتی برای بسته بندی محصولاتی استفاده می‌شود که اهمیت و آسیب پذیری بیشتری دارند. به عنوان مثال برای بسته بندی لوازم شکننده‌ای مثل لامپ، از کارتن لمینتی استفاده می‌شود. برای مواد غذایی مثل میوه، کیک، خرما و… که احتمال له‌شدگی در آنها وجود دارد نیز از این نوع کارتن استفاده می‌شود.

برخی دیگر از مصارف کارتن لمینتی عبارتند از: لوازم خانگی، ظروف چینی و بلور، لوازم آرایشی و بهداشتی، قطعات خودرو و…

 

 

انواع کارتن لمینتی

جعبه‌های لمینتی بر اساس اقلام کارتن که به عنوان جنس زیره که مقوای طوسی روی آن قرار می‌گیرد، دسته بندی می‌شوند. بطورکلی انواع کارتن لمینتی دارای سه دسته بندی زیر می‌باشند.

  • کارتن لمینتی سینگل فیس
  • کارتن لمینتی ۳لا
  • کارتن لمینتی ۵لا

 

کارتن لمینتی سینگل فیس

کارتن لمینتی سینگل فیس در فلوت B,E,C تولید می‌شود. تفاوت فلوت‌های مختلف در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در این نوع جعبه‌ها جنس زیره دارای دولایه فلوتینگ و فیس است، سطحی که بر روی آن لمینت انجام شده به عنوان لایه سوم بر روی فلوتینگ قرار می‌گیرد و در نهایت یک جعبه ۳لا تولید می‌شود.

 

کارتن لمینتی ۵لا

همانطور که از اسم آن میتوان دریافت، این نوع کارتن لمینتی دارای ۵ لایه زیرین است که شامل دو فیس در طرفین و دو فلوتینگ در وسط است که توسط یک فیس دیگر از هم جدا شده‌اند.

لایه فلوتینگ این نوع کارتن می‌تواند در فلوت B,C یا B,E یا E,E باشد که در کشور ما بیشتر از فلوت B,C برای تولید کارتن لمینتی استفاده می‌شود.

 

کارتن لمینتی ۳لا

قسمت زیرین جعبه لمینتی از ۳ لایه که شامل دو فیس در طرفین و یک لایه فلوتینگ که در وسط می‌باشد، تشکیل شده‌است. با لایه لمینت که روی آن قرار می‌گیرد، در واقع ۴ لایه می‌شود که استحکام بیشتری دارد. این نوع  از کارتن لمینتی مانند سینگل است و گاهی از فلوت A نیز برای ساخت آن استفاده می‌شود.

 

 

مزایای خرید کارتن لمینتی

کارتن لمینتی

کارتن‌ لمینتی بدلیل قرار گرفتن یک لایه لمینت بر روی کارتن دارای مقاومت و استحکام بیشتری می‌باشد.

کارتن‌های لمینتی در مقایسه با کارتن‌های معمولی شکیل و لوکس‌تر هستند که برای بسته بندی محصولات خاص از آن ها استفاده می‌شود.

افزایش فروش و بازاریابی، حمل آسان‌تر و کیفیت چاپ بالا از جمله مزایای کارتن لمینتی به شمار می‌رود که امروزه بخش عظیمی از بازار را از آن خود کرده است.

 

 

معایب خرید کارتن لمینتی

در کنار مزایای بسیاری که برای کارتن لمینتی بیان نمودیم، می‌توان معایبی را نیز برای این نوع کارتن در نظر گرفت.

کارتن‌های لمینتی در مقایسه با سایر کارتن‌های بسته بندی، از قیمت بالایی برخوردار هستند. اگر دنبال محصولی هستید که قیمت مناسب و بصرفه‌تری داشته باشد، این محصول انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.

اما به این نکته توجه داشته باشید که گرانی بی دلیل نیست!!!!! 

قیمت بالای این محصول بدلیل استفاده از لمینت و ایجاد یک لایه بر روی کارتن می‌باشد که همین امر سبب افزایش کارایی، استحکام و کیفیت کارتن است.

همچنین استفاده از کارتن‌های لمینتی برای بسته بندی قطعات سنگین، توصیه نمی‌شود.

 

 

تفاوت بین کارتن لمینتی و کارتن معمولی (عادی)

  • تولید کارتن معمولی همراه با مراحل ساده کارتن سازی (انجام دایکات و لب چسب) انجام می‌شود.
  • کارتن معمولی با دستگاه چاپ فلکسو و چاپ طرح روی ورق کارتن تولید می‌شود.
  • در روند تولید کارتن معمولی، عملیات لمینت حذف و کار چاپ فقط روی ورق کارتن صورت می‌گیرد.
  • کیفیت طرح چاپی و استحکام کارتن معمولی نسبت به کارتن لمینتی کمتر است.
  • مراحل چاپ و کارتن سازی باید به صورت جداگانه برای تولید کارتن لمینتی انجام شود.
  • تولید کارتن لمینتی با استفاده از ماشین چاپ افست انجام می‌شود.
  • در کارتن لمینتی می‌توان انواع طرح‌ها را بر روی آن چاپ نمود.
  • در تولید کارتن لمینتی ابتدا باید عملیات چاپ لمینت روی مقوای کارتن صورت گیرد و پس از آن عملیات ساخت کارتن آغاز می‌شود.

 

برچسب‌ها:

مطالب مشابه

کارتن ضد آب چیست؟

هر آنچه باید از کارتن ضد آب بدانید!

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش بازار خرید و فروش تولیدکنندگان بسیاری از محصولات خود را به شهر یا کشورهای دیگر ارسال می‌نمایند که لازمه این امر، داشتن بسته بندی…

  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
  • 24
خواندن
انواع کارتن منقسم

هر آنچه باید از کارتن منقسم بدانید!

در دنیای پیشرفته امروزی، همواره کارتن به عنوان یکی مهم‌ترین و پرکاربردترین ملزومات بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بسته بندی محصولات از انواع کارتن استفاده می‌شود که کارتن…

  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • 29
خواندن
قفل جعبه بسته بندی و انواع آن

با قفل جعبه بسته بندی و انواع آن آشنا شوید!

قفل جعبه بسته‌بندی   در دنیای امروز برای حفاظت و نگهداری از ملزومات و همچنین کالاهای خود نیاز به بسته‌بندی داریم که بتواند از آن‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت…

  • ۸ دی ۱۴۰۲
  • 95
خواندن
دستگاه لمینت کارتن| انواع|ویژگی و تفاوت ان با کارتن معمولی

آشنایی با دستگاه لمینت کارتن و انواع آن

در صنعت کارتن سازی برای تولید انواع کارتن بسته بندی از ماشین آلات و تجهیزات متفاوتی استفاده می‌شود. دستگاه لمینت کارتن یکی از جمله ماشین آلات مورد نیاز در صنعت…

  • ۶ بهمن ۱۴۰۲
  • 71
خواندن