کارتن سازی افرا پک

شرکت کارخانه کارتن سازی کرج کمالشهر

اهمیت استفاده از کاغذ در صنعت کارتن سازی و بسته بندی

اهمیت کاغذ در صنعت کارتن سازی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

کارتن از اصلی‌ترین ملزومات بسته بندی است که همچنان با گسترش و توسعه این صنعت به عنوان ایمن‌ترین نوع بسته بندی مورد استفاده صنایع دیگر قرار می‌گیرد.

مواد اولیه ساخت کارتن، کاغذ است که از آن در تولید ورق کارتن و کارتن بسته بندی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان کاغذ را به عنوان یکی از عوامل موثر بر قیمت کارتن دانست.

در صنعت بسته بندی تقریبا همه چیز از کاغذ تولید می‌شود. کارتن و جعبه‎های مقوایی، ساک‌های دستی، انواع کارتن و…

برای استفاده از کاغذ، ابتدا باید کاربردی که از آن انتظار دارید را در نظر داشته باشید؛ زیرا کاغذها دارای انواع گوناگونی هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارشته و در مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال در صنعت چاپ و تحریر از کاغذ تحریر برای چاپ کتاب و مجله استفاده می‌شود. در صنعت کارتن سازی از انواع دیگر کاغذ مانند تست لاینر و تاپ وایت استفاده می‌شود که مقاومت بالایی در مقایسه با دیگر کاغذها دارند.

تمام کارخانه‌های کاغذسازی برای ساخت انواع خاصی از کاغذ طراحی می‌شوند. در یک کارخانه فقط ممکن است از خمیر مکانیکی استفاده شود و کارخانه دیگر ممکن است خمیر شیمیایی مصرف کند، بر همین اساس کاغذهای ساخته شده از خمیرهای مختلف در کارخانه‌های متفاوت تولید می‌شوند.

در این بخش از وب سایت کارتن سازی کرج به بررسی اهمیت و نقش کاغذ در صنعت کارتن سازی و بسته بندی خواهیم پرداخت. همچنین در طی این مقاله از مزایا و معایبی که کاغذ در صنعت بسته بندی دارد، صحبت خواهیم کرد.

 

تاریخچه اختراع کاغذ

چرا استفاده از کاغذ در صنعت بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اختراع کاغذ به دو هزار سال پیش باز می‌گردد. مصریان باستان از گیاه پاپیروس که گونه‌ای نی است، نوعی کاغذ ساختند که با نام پاپیروس مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پس از آن چینی‌های باستان با استفاده از الیاف گیاهی و آب در حدود ۱۰۰ سال پیش از میلاد، به تولید نوعی کاغذ قابل استفاده دست یافتند که به مرور جایگزین پاپیروس شد.

پس از این اتفاق با گسترش تکنولوژی و رشد تقاضای جهانی، کارخانه‌های کاغذسازی دست به ابتکار زده و با استفاده از منابع الیافی مانند پارچه، طناب، کاه و خمیر چوب به تامین نیاز بازاهای جهانی پرداختند. امروزه به صورت واژه‌ی Paper در زبان انگلیسی ماندگار شده است.

 

مراحل ساخت کاغذ

ماده اولیه تولید کاغذ با کیفیت، چوب است. برای ساخت کاغذ از تنه درختان استفاده می‌شود. پس از قطع درختان، تنه‌های آن را به تکه‌هایی ریز تبدیل کرده و با مواد شیمیایی (سود، سولفات، سولفیت) و مقدار زیادی آب داغ مخلوط می‌کنند که در نهایت خمیری از رشته‌های سلولزی بدست می‌آید.

سپس، خمیر را روی یک توری فلزی می‌ریزند تا آب اضافی خود را از دست بدهد. سپس خمیر از لابه‌لای چند غلطک می‌‌گذرد و آب خود را بیش‌تر از دست می‌دهد. پمپ‌های مکنده‌ی آب، به این کار کمک می‌کنند.

سرانجام، خمیری که به صورت ورقه‌ی درازی درآمده است، با گذشتن از لابه‌لای غلطک‌های داغ، که در دستگاه‌های بزرگ بیش از ۱۰۰ عدد است، خشک می‌شود و به صورت کاغذ در می‌آید. در پایان کار، با استفاده از سنسورهای پیشرفته ضخامت کاغذ، اندازه‌ی آب و شمار سوراخ‌های احتمالی موجود در آن را بررسی می‌کند.

در صورتی که ضخامت کاغذ در همه‌جا یکسان باشد، اندازه‌ی آب مناسب باشد و تعداد سوراخ‌ها چندان زیاد نباشد، کاغذ برش می‌خورد و به بازار فرستاده می‌شود.

 

انواع کاغذ در صنعت بسته بندی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، کاغذ اولین ماده برای تولید کارتن و جعبه‌های بسته بندی است که در انواع مختلفی تولید می‌شود. هر کدام از این کاغذها برای کاربردهای گوناگونی تولید می‌شوند که دراین بخش به انواع آنها خواهیم پرداخت.

کاغذ تحریر (Writing Paper)

کاغذ تحریر (Writing Paper)

کاغذ تحریر از رایج‌ترین انواع کاغذ است که با نام بین المللی Writing and printing paper شناخته می‌شود. کاغذ تحریر در دو نوع اندود شده و اندود نشده تولید می‌شود که در ایران تنها نوع اندود نشده آن به تولید می‌رسد.

کاغذ تحریر قابلیت چاپ دارد و براحتی می‌توان بر روی هر دو طرف آن چاپ ایجاد نمود. همچنین این نوع کاغذ دارای سطح بافت دار و چند قسمتی است که موجب جذب راحت‌تر جوهر، حین چاپ و نگارش می‌شود و به همین دلیل کیفیت چاپ و ماندگاری آن افزایش پیدا می‌کند.

کاربرد: در صنعت چاپ و تحریر برای چاپ انواع مجله و سررسید

 

کاغذ کرافت  (Kraft paper)

کاغذ کرافت  (Kraft paper)

تولید کاغذ کرافت مانند سایر روش‌های تولید کاغذ، شامل تبدیل شیمیایی چوب به خمیر چوب است. چوب از لیگنین و سلولز تشکیل می‌شود، در فرایند کرافت لیگنین جدا می‌شود و نهایتاً یک خمیر چوب جامد به دست می‌آید. کاغذ کرافت بدلیل  مقدار کم لیگنین و نسبت گوگرد بالا، از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است.

کاربرد: با وجود مقاومت بالا از قیمت مقرون بصرفه‌ای برخوردار است که به وفور در صنعت کارتن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاغذ گلاسه  (glossy paper)

کاغذ گلاسه  (glossy paper)

کاغذ گلاسه نوعی کاغذ دو رو با سطحی صاف و هموار و مقاومت زیاد است. این کاغذ به علت جذب یکنواخت جوهر در چاپ استفاده زیادی دارد.

این کاغذ نوعی روکش براق دارد که به اصطلاح به آن کوتینگ می‌گویند. این روکش از جنس ژلاتین است که سطح کاغذ را نسبت به سایر کاغذها صاف و مسطح کرده است. که در سایزها و گرماژهای مختلفی در بازار عرضه می‌شود.

گلاسه مرغوب‌ترین نوع کاغذ است؛ هر چه گراماژ آن بالاتر باشد، کیفیت چاپ روی آنها بهتر است. در دو نوع مات و براق و به صورت یک رو و دو رو عرضه می‌شود.

کاربرد: برای چاپ کارهای نفیس، جلد مجلات، روزنامه، چاپ کارت ویزیت و … به مصرف می‌رسد.

 

کاغذ بالکی

کاغذ بالکی

کاغذبالکی نوعی کاغذ مکانیکال حجیم شده است که با توجه به ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در کاربردهای مختلف جایگزین کاغذ تحریر و کاغذ گلاسه شود. در تولید این کاغذ کیفیت خمیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

کاغذ روزنامه (Newspaper)

کاغذ روزنامه (Newspaper)

کاغذی ارزان قیمت که به شکل رول و ورق یافت می‌شود. قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین چاپ افست و لترپرس استفاده می‌شود.

کاغذ روزنامه از تفاله چوب یا خمیر چوب و الیاف بازیافتی، بدون بکارگیری عملیات مکانیکی روی آن ساخته می‌شود. در طی فرآیند تولید کاغذ روزنامه، لینگین زیادی در فیبر که ماده اصلی تولید کاغذ است باقی می‌ماند و در نتیجه کیفیت و مقاومت کاغذ تولید شده در برابر هر نوع پارگی یا خرابی را کاهش می‌دهد.

کاربرد: کاغذ روزنامه برای کارهای هنری سریع و موقتی مناسب است. مانند طراحی‌های موقتی که با مداد ذغالی با مداد شمعی و مداد گچی انجام می‌شوند.

 

مقوای بازیافتی

مقوای بازیافتی

کاغذ بازیافتی که نسبت به کاغذ نو مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر می‌باشد و در عین ارزان بودن برای محیط زیست مفید هستند. مهم‌ترین محصولات بازیافتی شامل کاغذهای فلوتینگ، تست لاینر و وایت تاپ می‌شود.

برای کاهش هزینه‌های تولید و خرید محصولات بسته بندی می‌توانید از مقوای بازیافتی در تولید کارتن استفاده نمایید.

کاربرد: کاغذهای بازیافتی در رنگهای مختلف برای تولید انواع کارتن بسته بندی و منقسم استفاده میشود.

 

کاغذ لاینر

کاغذ لاینر

کاغذ لاینر در لایه رویه یا داخلی کارتن بنا به تناسب محصول بسته بندی شونده بکار می‌رود. کاغذ لاینر از استحکام متوسط بر خوردار می‌باشد. کارخانه‌هایی زیادی در داخل کشور این نوع کاغذ را تولید می‌کنند.

کاغذ لاینر محصولی ۱۰۰ درصد بازیافتی است که از خمیر کاغذ ساخته می‌شود. به دلیل استفاده از مواد بازیافتی در ساختار محصول، طراحی آن سبز است و آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند. مانند دیگر انواع کاغذها، این محصول بسیار نازک و ضخامت آن کمتر از یک میلی‌متر است.

کاربرد: کاربرد اصلی آن در صنعت کارتن‌سازی است اما در صنایع دیگری غیز از صنایع دارویی و غذایی قابل استفاده به عنوان پوشش محافظتی است.

 

کاغذ تاپ وایت

کاغذ تاپ وایت

کاغذ تاپ وایت نوعی کاغذ سفید رنگ است که در گراماژ متفاوتی تولید می‌شود. این کاغذ جز کاغذهای وارداتی می‌باشد و دارای استحکام نسبتا خوبی است.

قیمت کارتن‌های ساخته شده با این کاغذ به دلیل کیفیت بالا گرانتر هستند.

کاربرد: برای بسته بندی محصولات متنوع مانند کیک و کلوچه ، پودر لباسشویی ، تخم مرغ و … مناسب می‌باشد.

 

کاغذها از انواع بسیاری برخوردارند که پرداختن به همه آنها در این مقاله لازم نمی‌باشد و موارد ذکر شده از پرکاربردترین انواع کارتن خصوصا در صنعت کارتن و بسته بندی می‌باشند.

 

چرا استفاده از کاغذ در صنعت بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

20220311141023c2800f49dc4d4929af3c830a04446f8d

با ورود کاغذ به دنیای بسته بندی، تولیدکنندگان دریافتند که استفاده از انواع کاغذ در فرآیند ساخت کارتن، مزیت‌های قابل توجهی را به همراه دارد. در نهایت کاغذ در چرخه تولید کارتن و محصولات بسته بندی مورد استقبال قرار گرفت.

در واقع می‌توان این موضوع را بیان کرد که با ظهور کاغذ، محصولات کارتنی بوجود آمدند. چرا که قبل از آن موادی با چنین خصوصیاتی وجود نداشت که بتوان از آن در تولید ورق کارتن و کارتن بهره گرفت. بنابراین به نوعی می‌توان صنعت کارتن سازی را وابسته به صنعت کاغذ و چاپ دانست.

از دلایل محبوبیت و اهمیت یافتن کاغذ در صنعت بسته بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت مقرون بصرفه: کاغذها دارای انواعی بسیاری هستند که برخی از آنها با استفاده از مواد بازیافتی تولید می‌شوند و با بکارگیری این نوع از کاغذها در فرآیند تولید کارتن و محصولات دیگر می‌توان هزینه تولید را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

قابلیت بازیافت پذیری: کاغذها از موادی تولید می‌شوند که بازیافت آنها بسیار راحت است و درصد بالایی از کاغذ به راحتی به محیط زیست برمی‌گردد و به آن آسیب نمی‌رسانند.

 

سازگار با محیط زیست: مواد تشکیل دهنده کاغذ عمدتاً از مواد جنگلی مانند فیبر هستند و این بسیار موضوع جالب توجهی است. زیرا وقتی که قرار است کاغذ به طبیعت برگردد، و تجزیه شود محصول پایدار و غیر قابل آسیب به محیط زیست است.

 

قابلیت چاپ: کاغذ نوعی از بسته بندی است که براحتی می‌توان انواع چاپ را بر روی آن انجام داد. با استفاده از کاغذ دیگر نیازی به استفاده از لیبل و برچسب بر روی بسته بندی ندارید. بسیاری از روش‌های چاپی قابل اجرا بر روی کاغذ هستند.

 

استقبال بیشتر: بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از بسته بندی بازیافت‌پذیر برای محصولات خود استفاده نمایند. محصولاتی که از کاغذ تهیه می‌شوند قابلیت استفاده مجدد و بازیافت‌پذیری دارند که مجموع این عوامل باعث مورد استقبال قرار گرفتن این نوع بسته بندی شده است.

 

قابلیت استفاده مجدد: کاغذها علاوه بر آنکه قابلیت بازیافت پذیری دارند، می‌توان آنها چندین باره مورد استفاده قرار داد. گاهی اوقات می‌توانیم الیاف کاغذ را که مناسب بازیافت هستند ۵ تا ۷ بار برای تولید محصولات جدید استفاده کنیم.

 

کاربرد گسترده: کاغذ به راحتی می‌تواند با بسیاری از مواد دیگر ترکیب شده و بسته‌ بندی خلاقانه و زیبایی را بسازد.

 

بررسی نقش کاغذ در صنعت بسته بندی

مزایا

باتوجه به موارد ذکر شده دریافتید که کاغذ از اهمیتی بالایی برخوردار است. در کنار تمام ویژگی‌های نام برده، استفاده از کاغذ در صنعت بسته بندی مزایایی دارد که شامل:

  • قابلیت شکل پذیری
  • قابلیت ایجاد چاپ
  • مقاوم در برابر کشش و پارگی
  • ممانعت کننده در برابر عواملی چون نور
  • دارای انواع گوناگون
  • ساختار با محیط زیست
  • و…

 

معایب

برای شناخت کافی از یک محصول، علاوه بر مزایا و ویژگی ها باید به معایب آن نیز توجه نمایید تا از خسارت های ناشی از آن جلوگیری نمایید.

از جمله معایب کاغذ عبارتند از:

تولید کاغذ نیاز به چوب درختان دارد و استفاده بیش از حد از این منابع باعث کاهش جمعیت درختان و کاهش تنوع زیستی می‌شود.

کاغذ از استحکام پایینی برخوردار است، زیرا بافت آن به گونه‌ای است که براحتی نور، اکسیژن و حتی میکروب وارد آن می‌شود. بنابراین در صورت استفاده در بسته بندی مواد غذایی از عمر آن‌ها کاسته می‌شود.

تولید کاغذ هزینه‌های بالایی دارد و استفاده از آن در بسته‌بندی محصولات، هزینه‌های بیشتری را برای تولید و بسته‌بندی محصولات ایجاد می‌کند.

تولید کاغذ باعث تولید زباله‌هایی مانند کاغذهای بازیافت‌شده که باعث آب‌های آلوده و گازهای گلخانه‌ای می‌شود که به آلودگی محیط زیست منجر می‌شود.

کاغذها در مقایسه با زباله‌های دیگر، فضای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند زیرا چگالی کمتری نسبت به سایر زباله‌ها دارند. زباله‌هایی مانند پلاستیک و شیشه فضای کمتری را نسبت به کاغذ به خود اختصاص می‌دهند.

 

نتیجه گیری

کارتن گونه‌ای از محصولات کاغذی می‌باشد که از ترکیب چند لایه ورق کاغذ تشکیل می‌شود که شامل ۳لا و ۵لا می‌باشد. بطور قطع میزان کیفیت یک کارتن بسته به جنس و متریال مورد استفاده در ورق کارتن است که هر چه کیفیت مواد‌ اولیه و محصولات مورد استفاده بیشتر شود، کارتنی مستحکم و با کیفیت را به ارمغان می‌آورد.

کاغذها ازجمله پرکاربردترین مواد اولیه برای بسته ‌بندی طیف گسترده‌ای از محصولات هستند.

با وجود تمام مزایا و معایب استفاده کاغذ، باز هم این کاغذ به عنوان یکی از بهترین مواد تولید محصولات بسته بندی در سراسر دنیا شناخته شده است و مورد استفاده بسیاری از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته است.

 

شرکت کارتن سازی افرا پک کرج علاوه بر تولید انواع کارتن مقوایی، خدمات مشاوره رایگان و ارسال سفارشات به تمامی کشور را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد و همواره سعی در توسعه و بهبود خدمات و محصولات خود جهت پاسخگویی به نیازهای شما عزیران دارد.

 

برای برقراری ارتباط با کارشناسان و مشاوران افراپک، به صفحه تماس با ما مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایید.

شنونده نظرات و انتقادات شما بازدیدکنندگان عزیز هستیم.

برچسب‌ها:

مطالب مشابه

انواع طراحی کارتن بسته بندی محصولات

اصول طراحی بسته بندی محصولات

امروزه داشتن طراحی در بسته بندی به یکی از روش‌های موثر در بهبود سطح فروش محصولات شناخته شده است. در واقع تمامی صاحبان برندهای بزرگ و تولیدکنندگان کالا به اهمیت…

  • ۱۹ آبان ۱۴۰۲
  • 98
خواندن
کارتن لمینتی

کارتن لمینتی چیست و انواع آن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

امروزه کارتن به عنوان مهم‌ترین و مطمئن‌ترین نوع بسته بندی در میان صنایع گوناگون، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارتن لمینتی یکی از انواع مختلف کارتن مقوایی است که با دارا…

  • ۲ شهریور ۱۴۰۲
  • 228
خواندن
دستگاه چاک زن

آشنایی با دستگاه چاک زن کارتن و انواع آن

در صنعت کارتن سازی برای تولید محصولات بسته بندی کارتنی، از تجهیزات و ماشین آلات گوناگونی استفاده می‌شود که هر کدام بخشی از فرآیند تولید کارتن را برعهده دارند. دستگاه…

  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
  • 54
خواندن
دستگاه دایکات چیست و انواع آن کدامند؟

آشنایی با دستگاه دایکات و انواع آن

در شرکت‌های کارتن سازی برای تولید کارتن بسته بندی، دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین این دستگاه‌ها، دستگاه دایکات است. دستگاه دایکات را تحت عنوان دستگاه…

  • ۱ بهمن ۱۴۰۲
  • 62
خواندن