کارتن سازی افرا پک

شرکت کارخانه کارتن سازی کرج کمالشهر

آشنایی با دستگاه چاک زن کارتن و انواع آن

دستگاه-چاک-زن
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در صنعت کارتن سازی برای تولید محصولات بسته بندی کارتنی، از تجهیزات و ماشین آلات گوناگونی استفاده می‌شود که هر کدام بخشی از فرآیند تولید کارتن را برعهده دارند.

دستگاه چاک زن یکی دیگر از انواع ماشین آلات مورد نیاز در صنعت کارتن سازی است که اهمیت بسیاری در خط تولید کارتن دارد.

تاکنون در وبلاگ کارتن سازی افراپک به بررسی اهمیت و نقش تعدادی از ماشین آلات مورد نیاز در صنعت بسته بندی و کارتن سازی مانند دستگاه دایکات، دستگاه لمینت کارتن و دستگاه تسمه کش پرداخته‌ایم. هر کدام از دستگاه‌های نام برده در جایگاه خود از اهمیت بسیاری برخوردار هستند بدون وجود آنها خط تولید کارتن سازی کامل نخواهد شد.

در کارتن سازی افراپک از بروزترین تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا برای ساخت انواع کارتن بسته بندی بهره گرفته می‌شود. امروز در این مقاله به معرفی و بررسی اهمیت و نقش دستگاه چاک زن در این صنعت خواهیم پرداخت.

کارکرد این دستگاه ایجاد چاک بر روی کارتن یا جعبه است که در عین سادگی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز در صنعت کارتن سازی به حساب می‌آید. در ادامه بیشتر با ان آشنا خواهید شد

امیدواریم مطالبی که در طی از مقاله در اختیار شما قرار داده می‌شود، مفید فایده قرار گیرد.

 

دستگاه چاک زن چیست؟

دستگاه چاک زن دستی

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، دستگاه چاک زن برای ایجاد چاک در بخش‌های مختلف کارتن و جعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد که اصلی‌ترین موارد مصرف آن، در صنعت کارتن سازی است.

دستگاه چاک زن از تیغه‌هایی از جنس اسپیکا یا فولاد ساخته شده است که قدرت جداسازی درب‌های طول و عرض کارتن را دارد. با ایجاد چاک بر روی درب‌های طول و عرض کارتن و گوشه زن قسمت‌های لب چسب کارتن مشخص می‌شود. از این دستگاه در کارگاه‌های کارتن سازی برای تولید کارتن سه لایه و پنج لایه استفاده می‌شود که بیشترین کاربرد آن برای تولید کارتن مادر می‌باشد.

نحوه کارکرد این دستگاه بسیار راحت و آسان بوده و نیاز به آموزش ندارد اما بدلیل وجود تیغه‌های پرقدرت، لازم است در هنگام استفاده از این دستگاه دقت کافی داشته باشید.

دستگاه چاک زن در انواع دستی و اتومات در بازار عرضه شده است که هر یک کاربردهای مختص به خود را دارند.

 

اهمیت دستگاه چاک زن در کارتن سازی

پیش‌تر گفته شد که نقش دستگاه چاک زن، ایجاد چاک بر روی کارتن و جعبه است. اما این سوال پیش می‌آید که استفاده از این دستگاه چه اهمیتی دارد؟ آیا بدون وجود این دستگاه نمی‌توان کارتن تولید کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: دستگاه چاک زن از ابتدایی‌ترین تجهیزات هر شرکت کارتن سازی می‌باشد و بدون استفاده از آن فرآیند تولید کارتن بسیار دشوار و یا غیر ممکن خواهد بود.

تصور کنید چطور ممکن است بدون ایجاد یک بستر خط یا چک بر روی ورق کارتن آن را به جعبه بسته بندی تبدیل کرد؟

 

عملکرد دستگاه چاک زن به چه صورت است؟

تولید کارتن توسط دستگاه چاک

نحوه استفاده از این دستگاه بسیار راحت و آسان است و شما بدون نیاز به کوچک‌ترین آموزشی می‌توانید براحتی از آن استفاده نمایید. البته بدلیل خطری که این دستگاه به همراه دارد، شرکت‌ها آموزش‌هایی برای استفاده ازاین دستگاه به کارکنان خود می‌دهند که از خطرهای احتمالی جلوگیری نمایند.

تیغ‌هایی که روی دستگاه تعبیه شده‌اند، پس از تنظیم اندازه طول، عرض و ارتفاع کارتن مد نظر مشتری، بر روی ورق کارتن خط و چاک به وجود می‌آورند. با این عمل قسمتی از ورق جدا شده (چاک می‌خورد) و برای مرحله نهایی یعنی چسبانده شدن گوشه‌هایش برای تبدیل شدن به یک کارتن واقعی آماده می‌شود. برای آن دسته از کارتن‌هایی که قالب ندارند، تیغ‌های نر و مادگی دستگاه به صورت جفت شده نقش قالب را برای صحیح چاک خوردن آنها ایفا می‌نمایند.

 

دستگاه چاک زن بخش چاک زنی و گوشه زنی کارتن (لب چسب) را انجام می‌دهد. پس از ایجاد ۴ خط خط کارتن، طول و عرض بسته بندی مشخص می‌شود و طبق آن باید دستگاه را تنظیم نماییم. پس از انجام مراحل چاک زنی کارتن به دستگاه دایکات هدایت می‌شود. در صنعت کارتن سازی تمامی دستگاه‌ها به یکدیگر مرتبط بوده و تکمیل کننده یکدیگر هستند.

 

در هنگام نصب این دستگاه باید دقت داشته باشید که پایه‌های دستگاه بر روی زمین محکم باشند تا در هنگام استفاده از آن لرزشی بوجود نیاید.

بدلیل فشار بالایی که در هنگام استفاده از این دستگاه بر تیغه‌ها وارد می‌شود، احتمال شکستگی تیغه‌ها وجود دارد و شما باید تدابیر لازم برای تهیه و نصب مجدد تیغه را از قبل اندیشیده باشید تا خط تولید متوقف نشود.

دستگاه چاک زن یک ویژگی و کارکردی به نام گوشه زن و چاک زن دارد که در ماشین آلات چاک زن بسیار مهم می‌باشد. بعد از به راه افتادن دستگاه می‌توان چهار خط کارتن را مشخص نمود و سپس طول و عرض کارتن را به صورت دقیق مشخص کرد و دستگاه را بر همین اساس باید تنظیم کرد.

 

 

انواع دستگاه چاک زن در کارتن سازی

به طور کلی دو نوع دستگاه چاک زن در صنعت کارتن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

دستگاه چاک زن دستی

شاید شنیده باشید که از این نوع دستگاه اغلب با نام دستگاه چاک زن دستی یاد می‌شود؛ علت آن این است که دستگاه چاک زن دستی از قیمت پایین‌تری نسبت به نوع اتوماتیک آن برخوردار است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اغلب کارتن سازی‌ها نیز از این نوع دستگاه چاک زن برای تولید کارتن سه لایه و کارتن پنج لایه و کارتن مادر استفاده می‌شود که معمولا از برند ایپک یا دایکات پک تهیه می‌نمایند.

تیراژ کارتن مادر بسیار کمتر از سایر کارتن‌های بسته بندی است که برای تولید آن از دستگاه چاک زن دستی استفاده می‌شود که در مقایسه با سایر دستگاه‌ها بسیار بصرفه است.

کاربرد کارتن مادر بسته بندی کارتن‌های کوچک‌تر است. برای مثال برای تحویل کارتن کفش به مشتریان باید کارتن بزرگ‌تری تولید شود که کارتن‌های کوچک درون آن قرار گرفته و به مشتری تحویل داده شود.

بنابراین از دستگاه چاک زن دستی برای تولید کارتن‌های بزرگ و تیراژ پایین مانند کارتن یخچال، کارتن تلویزیون و… استفاده می‌نمایند.

 

برای نگهداری درست از دستگاه چاک دستی باید مواردی را رعایت نمایید که در این بخش شرح خواهیم داد:

  • برای کاهش سایش و سروصدای دستگاه مرتب به آن روغن روان کننده اضافه نمایید.
  • به دستورالعمل‌های راه اندازی، نصب و نحوه کار با دستگاه دقت نمایید تا مدت طولانی از آن استفاده نمایید.
  • شرایط محیطی محل نصب دستگاه را در نظر بگیرید، دور بودن از تابش نور خورشید، تهویه هوای مطلوب
  • سطح برش دستگاه برش نمونه جعبه کارتن را تمیز نگه دارید و مرتب خاک روی سطح کار را با مواد شوینده تمیز کنید.

 

دستگاه چاک زن اتومات

در دستگاه چاک زن اتومات مراحل کار بصورت خودکار توسط دستگاه انجام می‌گیرد. این دستگاه در مقایسه با نوع دستی آن از قابلیت‌ها قدرت بیشتری برخوردار است که مناسب برای تولید محصولات پرتیراژ و فاقد چاپ (کارتن آماده) می‌باشد. البته بدلیل بالا بودن سطح قیمت دستگاه چاک زن اتومات؛ کمتر از آن استفاده می‌شود.

در صورتیکه بخواهید چاپ بر روی کارتن بسته بندی خود انجام دهید، باید از دستگاه چاپ فلکسو به جای دستگاه چاک زن اتومات استفاده نمایید.

دستگاه چاک زن اتومات بیشتر برای فیکس و جدا کردن کارتن‌های با تیراژ بالا که بدون چاپ هستند و فقط نیاز به چاک خوردن دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این دستگاه بیشتر برای نمونه کارتن میوه و صیفی جات که تیراژ و سفارش بالایی دارند، بکار گرفته می‌شود.

 

دستگاه چاپ زن دستی با صدا کار می‌کند؟

دستگاه چاپ زن در هر دو نوع دستی یا اتومات، صدای چندانی از خود تولید نمی‌کنند ولی اگر در حین نصب پیچ و پایه‌های دستگاه به درستی محکم نشده باشند، در حین کار کردن فشار زیادی به دستگاه وارد شده که موجب ایجاد سروصدا می‌شود.

در غیر این صورت اگر از قطعات دستگاه اطمینان داشتید و همچنان صدایی غیر معمول از دستگاه به گوشتان رسید می‌توانید از روغن‌های روان کننده استفاده نموده و در صورت تداوم حتما باید از تعمیرکار یا شرکتی که دستگاه را از آن خریداری کرده‌اید تماس حاصل نمایید.

 

 

قیمت و خرید دستگاه چاک زن

قیمت دستگاه چاک زن کارتن

در هنگام خرید دستگاه چاک زن باید میزان انتظارات و نیازهای خود از دستگاه را معین نمایید تا مشخص شود کدام نوع دستگاه مناسب کار شما خواهد بود.

دستگاه چاک زن در دو نوع اتومات و دستی ساخته می‌شود که هر کدام از قابلیت‌ها و کاربردهای به خصوصی برخوردار هستند در صورت انتخاب نادرست، هزینه فراوانی را به هدر خواهید داد.

قیمت دستگاه چاک زن نیز بر اساس نوع آن از مبلغ ۱۵ تا ۴۰ ملیون تومان می‌باشد که برای اطمینان از کیفیت قطعات و قیمت دستگاه حتما باید آن را تولیدکنندگان معتبر خریداری نمایید که در صورت بروز مشکل بتوانید آن را به شرکت ارجا دهید.

در زمان خرید حتما قیمت‌های اعلام شده از سوی چند شرکت فروشنده تجهیزات کارتن سازی را مقایسه نمایید و پس از ارزیابی قیمت، خرید خود را با خاطری آسوده انجام دهید.

 

در این مقاله، اهمیت دستگاه چاک زن در صنعت کارتن سازی و همچنین انواع مورد استفاده از آن را مورد بررسی قرار دادیم و در نتیجه دریافتیم که بدون وجود دستگاه چاک زن، تولید کارتن و جعبه غیرممکن خواهد بود و یکی از ماشین آلات مهم در صنعت کارتن سازی دستگاه چاک زن است که نباید از آن غافل شد.

توصیه ما به شما این است که قبل از خرید دستگاه، با مشاوران و کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت نمایید تا متناسب با بودجه و نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

خرید کارتن

شرکت کارتن سازی کرج، تولید کننده انواع کارتن لمینتی، کارتن دایکاتی، کارتن سه لایه و پنج لایه با استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه و تجهیزات بروز دنیا آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز در سراسر کشور عزیزمان ایران می‌باشد.

 

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش، به صفحه تماس با ما مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایید.

کارشناسان افراپک درکوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

برچسب‌ها:

مطالب مشابه

دستگاه های صنعت کارتن سازی

انواع دستگاه مورد نیاز در صنعت کارتن سازی

کارتن یکی از پرکاربردترین و مطمئن‌ترین نوع بسته بندی در صنایع گوناگون شناخته شده است. امروزه شرکت‌های بسیاری در حوزه صنعت کارتن و بسته بندی در حال فعالیت می‌باشند. برای…

  • ۶ شهریور ۱۴۰۲
  • 166
خواندن
کارتن اسباب کشی چیست؟‌ خرید کارتن اسباب کشی ۵ لایه

هر آنچه که باید از کارتن اسباب کشی بدانید!

کارتن اسباب کشی یکی از ملزومات ضروری در هنگام جابجایی است. امروزه افراد بسیاری بدلیل اجاره نشینی، محل کار و… مجبور به جابجایی و اسباب کشی هستند. مسئله مهمی که…

  • ۳ آذر ۱۴۰۲
  • 79
خواندن
کارتن میوه صادراتی، انواع کارتن میوه، مزایای استفاده از کارتن میوه

هر آنچه باید از کارتن میوه صادراتی بدانید!

همه ما می‌دانیم که امروزه از کارتن برای بسته بندی انواعی از محصولات استفاده می‌شود. کارتن میوه صادراتی یکی از انواع کارتن‌های بسته بندی در صنعت کارتن سازی است که…

  • ۲۴ آذر ۱۴۰۲
  • 80
خواندن
چاپ فلکسو چیست و کاربرد آن در صنعت کارات سازی چیست؟

چاپ فلکسو چیست؟ کاربرد و ویژگی‌های آن کدامند؟

در این بخش از وبلاگ کارتن سازی کرج با بررسی چاپ فلکسو و کارتن فلکسویی همراه شما خواهیم بود. یکی از راه‌های تجارت و رسیدن به فروش بالا و سودآوری…

  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
  • 88
خواندن